Hævede Lymfeknuder i Lyske området

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt høre du er ret ængstelig for om der kan være noget galt. Jeg tror langt de fleste ville blive bekymrede, hvis de frygtede, at de havde en alvorlig sygdom.

Jeg synes, det er godt, at du er opmærksom på din krop og om noget ikke er som det skal være. Selvfølgelig er det ikke rart at gå at frygte det værste. Derfor er det godt at du skriver herind og også vil spørge din læge.

Man kan sagtens have hævede lymfeknuder, der ikke gør ondt uden, der er tale om lymfekræft. I mange tilfælde har man det også dårligt på andre måder, hvis man har lymfekræft. Desuden vokser kræftknuder hurtigt og lymferne bliver ofte unaturligt forstørrede.

Som du sikkert ved, så er lymfeknuderne med til at bekæmpe sygdomme og infektioner i kroppen. Nogle gange skal der kun en lille infektion til for at lymfeknuderne hæver. De ligger netop som du beskriver i små klynger under huden.

De kan have forskellige størrelser og kan nemt blive et par centimeter store, hvis der er en infektion et sted i kroppen som fx ved et insektbid eller noget andet, som du måske slet ikke er klar over.

Du skriver, at du er meget slank. Det betyder at du nemt vil kunne se dine lymfeknuder – også naturligt uden at de er forstørrede.

Så de hævede lymfeknuder kan sagtens betyde, at din krop fungerer fuldstændig som den skal. Og at kroppen er igang med at bekæmpe en mindre og ubetydelig infektion.

Jeg tænker, det kunne være en god ide, at du ringede til din læge og spurgte ham/hende. Hvis du har fundet en flåt, er det også altid godt at få taget en blodprøve for at sikre sig, at der ikke har fulgt en infektion med. Du kan derfor også fortælle lægen om bidet, og så kan du måske få klaret det samtidig også.

Som regel er det om morgenen, man kan komme til at snakke med lægen. Men du kan tjekke, hvordan det er med din læge. Så kan det måske berolige dig lidt at høre det fra ham/hende.

Jeg håber, du kunne bruge mit svar.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.