ikke helt mentalt kørene

hey håber nogle kan hjælpe, min pleje far vil ikke akseptere jeg har problemer med hovedet jeg har prøvet at snakke med ham om det men han lukker den ned når vi er til forældre samtale på skolen for han af vide jeg er mentalt usund. men han ville ikke akseptere det. jeg har dage i ugen hvor jeg græder fra jeg stor op til jeg går i seng og dage hvor jeg bare vil slutte livet. plss håber i har nogle ider så han kan forstå.

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17

Hvor kan jeg godt forstå, at du bliver ked af det over, at din plejefar ikke vil acceptere, de problemer du har.

Jeg er glad for, at du har valgt at skrive herind. Det er nemlig slet ikke godt, at du er så ked af det, og nogen gange tænker på at slutte livet.

Det kan være svært at vide, hvad der gør, at din plejefar lukker sådan ned. Jeg tænker, om det måske kunne være fordi, at det gør ham ked af det at vide, at du ikke altid har det helt nemt? Det er jo ikke sikkert, at det er sådan det hænger sammen. Men nogle gange kan det tage lidt tid helt at forstå, når en man holder af, har det sværere end andre har.

Jeg er helt enig med dig i, at det vil være godt at finde en måde, så han kan forstå dig.

Det lyder som om, at din lærer kender til dine problemer? Derfor tænker jeg, om det mon var en mulighed for dig at tage en snak med din lærer?

Jeg kan godt se, at det ikke har hjulpet på din plejefars forståelse til skole-hjem samtalerne. Men måske kunne det være rart for dig at snakke med din lærer om netop det her problem, uden din plejefar var til stede? Det kan være, at I sammen kan aftale, at din lærer derefter tager en snak med din plejefar uden du er til stede.

Jeg tænker, du måske havde håbet på nogle nye råd og det her lidt lyder som det, der allerede er sket?  Grunden til, at jeg alligevel foreslår den her løsning er, at jeg synes det er vigtigt, at du får snakket med en voksen der forstår dig. Jeg tænker også, at det måske kan hjælpe, at der igen er en anden voksen, der snakker med din plejefar. Også selvom det ikke har virket første gang. Nogle gange skal der nemlig lidt flere forsøg til.

Det lyder som om, at du kæmper for at få ham til at forstå ved at prøve at snakke med ham. Det synes jeg er rigtig flot at dig. Jeg håber, at du har mod på at kæmpe lidt endnu og hive fat i din lærer.

De kærligste hilsner BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.