Brev
ved ikke hvad jeg skal stille op mere…
hey børnsbrevkasse
mit navn er…
jeg er en dreng på 15 år som har noget af en historie som jeg gerne vil fortælle fordi det er noget som jeg har haft det svært med og noget jeg stadig har det svært med.
det started ud med at jeg snakked med en pige(i know manger historie starter med det) men jeg elsked den her pige mere en noget andet på den her jord hun var mit et og alt…
men der var et problem hun hade det skidt meget skidt hun cutted prøvet og begå selvmord op til flere gange osv og for en stund var jeg grunden til at hun stopped med at cut fordi jeg gjorde hende glad vilket var fantastisk.
men så en nat så ringet hun en fredag aften hvor min mor ikke var hjemme og hun ringet og sagde hun ikke hade det godt på noget måde..
jeg blev self bange for hvad hun vil gøre så jeg sneg mig ud for at tag hen og stopped hende fra selvmord som jeg trode det var vilket det også var
men iværtflad jeg ankommer til hendes hus og banker på ingen åbner døren
jeg prøvet igen men inted skete hvor efter jeg høre et skrig nede fra gaden hvor hun var springet ud af vinduet med et stort cut mærke op af hendes arm som blødet
jeg ringed efter hjælp og gjorde alt for at stoppe blødningen jeg kunne ikke få fat i hende
hun hade kun åbene øjne men så lige pludslig forsvant hun jeg kunne ikke sige noget ikke få kontackt eller ligne
jeg trode hun var væk men kort tid efter ankom ambulancen og samled hende op der var dsv ikke plads til mig i ambulancen så derfor tog jer self en bus hjem med min rystene krop for hvad der skulle ske med hende
heldigvis overlevet hun men hun blev sur på mig… sagde jeg ikke sku hade redet hende jeg skulle ha ladet hende dø hun råbte alt det i ansigted af mig i byen hvor jeg sagde unskyld for det og sagde at jeg gjorde det fordi jeg elsked hvor efter hun slog mig hårdt på kinden og gik sin vej…
fandt kort tid efter ud af at hun var begyndt at cutte igen begrund af mig kunne ikke klare det jeg brækked 2 finger på mig selv… så få et stykke tid glemte jeg hende eller prøvet iværtfald vi snakked ikke men jeg var begyndt at få drømme om den aften igen igen igen og igen og kan ikke klare det mere
jeg har skåret i min ryg af smerten den aften og den pige ka mig jeg ved ikke hvad jeg skal stille op har prøvet alt har ingen venner der gider og stille sig op for at hjælpe og det er aligevel forsent fordi sket er sket det kan de ikke gøre noget ved…
ved bare ikke hvad jeg skal gøre drømme næsten vær nat den samme drøm har en enorm frygt for mørke min krop ryster tit når jeg ser blod eller noget med død og selvmord og høre hendes skrig tit…
jeg ander ikke hvad jeg skal gøre mere kan ikke klarer det mere pls hjælp mig!
har brug for hjælp den hjælp som ingen ga mig der jeg havde mest brug for den…
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Når man oplever noget så voldsomt, som du har gjort, er det meget vigtigt at få den rette hjælp og støtte til at håndtere oplevelsen og alle de tanker og følelser, der følger med. Det er godt gjort af dig, at du skriver herind om det. Tak for dit brev.
Det er en hel normal reaktion, at du drømmer om det, der er sket. Og at du er begyndt at blive nervøs for mørke. Nogle oplevelser kan på en måde sætte sig fast i en. Og det tager tid og hjælp at slippe dem igen. Det her svar vil handle om nogle af de måder du kan få hjælp på.
I dit brev kan jeg ikke se, om du har talt med dine forældre om, hvordan du har det nu, og hvad der er sket. For mange er det rart at kunne tale med nogen i hverdagen, som kan støtte en og holde øje med, hvornår man har brug for en snak. Det kan også være en anden voksen, du har tillid til, som for eksempel en lærer, en anden fra din familie eller en helt anden. Hvem vil være bedst for dig at tale med?
Jeg vil råde dig til ret hurtigt at få fortalt, hvordan du har det. For som du selv skriver, så har du brug for den hjælp som ingen gav dig, da du havde mest brug for den. At du er begyndt at selvskade er et tydeligt tegn på, at du skal have hjælp nu.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du får talt med en psykolog. En måde at få kontakt til en psykolog er ved at tale med din læge om det, du oplever og har været igennem. En start kan være at bestille en tid. Eventuelt sammen med dine forældre.
Jeg forestiller mig, at det har været ubehageligt for dig, at din veninde råbte dig op i ansigtet og slog dig. Du gjorde det helt rigtige ved at ringe efter ambulancen den aften. At din veninde reagerer på den måde er et udtryk for, at hun har det meget svært. Det er IKKE din skyld, at hun er begyndt at skade sig selv igen. Slet ikke! Du lyder til at være en rigtig god ven og kæreste, der lytter og er der.
Det kan være hårdt at være den der er tættest på en, som har det meget svært og forsøger selvmord. Det kan gøre, at man føler et enormt ansvar. Derfor gemmer man måske også sine egne følelser lidt væk, fordi man gerne vil være der for den anden. Gad vide, om du har haft det sådan? Det er det så godt, at du nu giver dig selv lov til at mækre, at du har det skidt og har brug for hjælp.
Det er nemlig slet ikke for sent at få hjælp. Du skriver, at dine venner ikke vil hjælpe. Måske ved de ikke, hvordan de kan hjælpe dig. Eller hvor meget det faktisk fylder for dig. Jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig. Der er nemlig hjælp at hente og det hele kan blive anderledes.
Kærlig hilsen og tanker
BørneTelefonen