Brev
Tilbagevendende spiseforstyrrede tanker
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 14 år, og jeg fik i oktober konstateret anoreksi – dog har jeg haft sygdommen i næsten et år nu. Jeg har været helt nede på en kropsvægt, der var 27% under min vægt i januar, og nu er jeg så begyndt at tage på igen. Jeg er ikke indlagt, men jeg skal mindst én gang om ugen ind på et hospital og tale med forskellige fagfolk og blive vejet etc.
I starten gik det super godt med min kostplan, og jeg tog drastisk på grundet min underernæring, men det er blevet meget sværere nu. Jeg er begyndt at tørre smøret af mit brød konstant, og jeg efterlader så meget mad som muligt, gemmer den, o.l.
Jeg er helt vildt bange for, om mine forældre eller psykolog finder ud af det. Jeg kan ikke selv styre det, og det gør mig nogle gange lidt bange.
I morges så min mor det, men jeg løj over for hende og sagde, at det kun var det ene måltid – det har faktisk stået på i to uger nu, og jeg har gjort det ved hvert måltid.
Jeg vil så gerne tilbage i skole igen, men jeg har også svært ved at acceptere, at jeg skal spise så meget. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre længere. Jeg kan ikke ignorere disse følelser og tanker, men jeg tør ikke at fortælle om dem til nogen.
Kan I hjælpe mig på nogen måde?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver herind til Brevkassen!
Du har så evig ret. En spiseforstyrrelse handler om følelser og ikke om mad. Det virker til du får hjælp og du er på vej. På vej til forhåbentlig snart at kunne komme tilbage til skolen, som du glæder dig til. Jeg tænker præcis som du skriver, at det handler om at forsøge at være åben og ærlig, så dem omkring dig, kan hjælpe med de svære tanker og følelser, som omhandler bl.a. accept af, det er nødvendigt, du tager på i vægt. Du virker som en pige, der ønsker hjælpen, men hvor spiseforstyrrelsen lige nu har taget en del af magten tilbage? Håber du vil prøve at tage over og sige til dig selv, du ønsker at komme i skole og leve livet. Derfor håber jeg du vil bruge dit mod til at få fortalt psykologen om de tanker og følelser du går med. Måske du kunne vise psykologen dit brev til os og evt. mit svar?
Jeg vil også foreslå du går ind på følgende hjemmeside www.lmsos.dk (Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade). Her kan du få anonym rådgivning samt læse om deres tilbud. De har blandt andet nogle støttegrupper man kan deltage i, hvor du kan møde andre der kæmper med en  spiseforstyrrlese, hvor I kan støtte hinanden i at finde gode måder at håndtere livets svære sider.
Jeg synes, det er så stærkt gået, at du allerede har fået hjælp, og at du er i gang med at få det bedre. Selvom det er helt vildt svært, og selvom du ikke føler, du har kontrol over det, så er du alligevel opmærksom på dig selv. Og du ved, at det ikke er godt, at du ikke får spist det, du skal. Du er i gang med at passe på dig selv. Det er godt!
De kærligste hilsner og ønsker om alt det bedste
BørneTelefonen