sceneskræk eller lignende?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige pige

Du har kaldt dit brev ”Sceneskræk eller lignende”. Dér tror jeg, at du selv har godt fat i, hvad dit problem drejer sig om.

Brevkassen får rigtig mange breve fra unge på din alder, som netop har det til fælles, at de handler om at være bange for at være ”på” foran andre unge. Som om skolen har forvandlet sig til en teaterscene, hvor man skal performe.

Mon du genkender det her: Man fyldes pludselig af frygt for at falde igennem, være pinlig, sige noget dumt, se underlig ud..? Man vil faktisk hellere være usynlig, eller måske blive hjemme fra skole på ubestemt tid..?

Det er en meget almindelig tilstand du er havnet i, og der er ikke noget galt med dig. Du er helt ok. Men jeg forstår godt, at du gerne vil gøre noget ved det.

For nogen går skrækken væk når de bliver lidt ældre – fordi det går op for dem, at ALLE ind i mellem er bange og usikre og uperfekte – så der er ikke noget at frygte. Andre unge skal have lidt hjælp.

Jeg tænker på nogle forskellige ting du kan gøre for at hjælpe dig selv lidt videre:

Tal med dine lærere. Fortæl dem om dine vanskeligheder. Det hjælper nogle unge, at lave en aftale med læreren om, at læreren freder dem i en periode, og ikke beder dem om at læse op i klassen og lignende. Eller omvendt; nogle vil gerne have at læreren netop skubber lidt mere på og virker mere opmuntrende. Hvilken slags støtte har du mon mest behov for lige nu? Dine lærere kan også hjælpe med at få det stoppet, hvis dine klassekammerater siger grimme ting. Det hjælper i hvert fald ikke på det hele. Og din lærer skal hjælpe med, at det er rart for alle, at være i klassen.
 Tal med dine forældre. Måske har én af dem oplevet noget lignende? Den slags kan nemlig godt ”gå i arv”. Det er altid godt at få sine forældres støtte. Måske er der ting derhjemme som gør dig usikker for tiden? Det kan godt påvirke hvordan du har det ovre i skolen.
 Tal med dine venner. Måske vil de ikke forstå dig – men tør du give det en chance? Det kan være en stor lettelse at vide, at der sidder én i klassen der ved hvor hårdt du har det, som lige kan smile indforstået til dig når du begynder at ryste eller ikke kan komme i gang.
 Tal med en skolepsykolog. De er eksperterne, som kan give dig tips og tricks til hvad du konkret kan gøre med din frygt. Din lærer kan arrangere, at du får en tid hos skolepsykologen. Og det er i øvrigt ikke noget dine klassekammerater behøver at vide.

Håber mit svar har hjulpet dig lidt. Ellers kan du kontakte altid kontakte BørneTelefonen igen og få en snak om andre muligheder.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.