Brev
sceneskræk eller lignende?
hej
Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal starte, men jeg har det svært ved at fremlægge og læse op.
Hver gang min lærer ber’ mig om at læse op, så sidder jeg bare og ryster virkelig meget med benet. Det pisser mig af jeg ikke bare kan fremlægge normalt som de andre i min klasse.
Jeg har også svært ved at gå forbi “de store” Jeg går i 7. klasse, og jeg er rykket op i “udskolingen”
hver morgen, når jeg skal ind i klassen så går jeg udenom gangen ind af klassens “bagdør”
jeg kan ikke tale i klassen, og det er som om der er et eller andet der siger “du kan ikke” uanset hvad jeg gør, før jeg skal fremlægge eller sådan noget, så går jeg bare i hak når jeg gør det…
Min klasse er også ved at være trætte af mig, for de skal altid vente 5 min. før jeg begynder at læse, og noglegange kommer de med kommentare som “Kom nu man” ” Læs lidt højere!” eller “Hallo, man kan jo ikke høre det du læser?”
Hvad er der galt? Kan jeg gøre noget ved det?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Du har kaldt dit brev ”Sceneskræk eller lignende”. Dér tror jeg, at du selv har godt fat i, hvad dit problem drejer sig om.
Brevkassen får rigtig mange breve fra unge på din alder, som netop har det til fælles, at de handler om at være bange for at være ”på” foran andre unge. Som om skolen har forvandlet sig til en teaterscene, hvor man skal performe.
Mon du genkender det her: Man fyldes pludselig af frygt for at falde igennem, være pinlig, sige noget dumt, se underlig ud..? Man vil faktisk hellere være usynlig, eller måske blive hjemme fra skole på ubestemt tid..?
Det er en meget almindelig tilstand du er havnet i, og der er ikke noget galt med dig. Du er helt ok. Men jeg forstår godt, at du gerne vil gøre noget ved det.
For nogen går skrækken væk når de bliver lidt ældre – fordi det går op for dem, at ALLE ind i mellem er bange og usikre og uperfekte – så der er ikke noget at frygte. Andre unge skal have lidt hjælp.
Jeg tænker på nogle forskellige ting du kan gøre for at hjælpe dig selv lidt videre:
Tal med dine lærere. Fortæl dem om dine vanskeligheder. Det hjælper nogle unge, at lave en aftale med læreren om, at læreren freder dem i en periode, og ikke beder dem om at læse op i klassen og lignende. Eller omvendt; nogle vil gerne have at læreren netop skubber lidt mere på og virker mere opmuntrende. Hvilken slags støtte har du mon mest behov for lige nu? Dine lærere kan også hjælpe med at få det stoppet, hvis dine klassekammerater siger grimme ting. Det hjælper i hvert fald ikke på det hele. Og din lærer skal hjælpe med, at det er rart for alle, at være i klassen.
Tal med dine forældre. Måske har én af dem oplevet noget lignende? Den slags kan nemlig godt ”gå i arv”. Det er altid godt at få sine forældres støtte. Måske er der ting derhjemme som gør dig usikker for tiden? Det kan godt påvirke hvordan du har det ovre i skolen.
Tal med dine venner. Måske vil de ikke forstå dig – men tør du give det en chance? Det kan være en stor lettelse at vide, at der sidder én i klassen der ved hvor hårdt du har det, som lige kan smile indforstået til dig når du begynder at ryste eller ikke kan komme i gang.
Tal med en skolepsykolog. De er eksperterne, som kan give dig tips og tricks til hvad du konkret kan gøre med din frygt. Din lærer kan arrangere, at du får en tid hos skolepsykologen. Og det er i øvrigt ikke noget dine klassekammerater behøver at vide.
Håber mit svar har hjulpet dig lidt. Ellers kan du kontakte altid kontakte BørneTelefonen igen og få en snak om andre muligheder.
Kærlig hilsen BørneTelefonen