Florida og usa

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tak for dit brev. Det er rigtig stort at bede om hjælp, når man har det dårligt. Du skal være rigtig stolt af, at du har kontaktet os, for jeg kan høre, at det har gået dig på i noget tid.

Du fortæller så fint om, at du er bekymret for de love, de fører i gennem i USA. Du fortæller også, at du er bekymret for, om det er nogle problematikker, som vil påvirke os i Danmark.

Jeg hører dig også sige, at dem du fortæller dette til, reagerer med at sige, at du bare skal ignorere det. Du skriver også, at du ikke forstår, hvorfor der ikke er nogle, der vil tale om det, og hvorfor der ikke er særligt mange medier, der taler om det.

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret og muligvis frustreret. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Dit brev får mig til at tænke, at du måske føler en form for afmagt, når du læser om, hvad der sker i USA. Det kan være, at du netop føler, at du ikke har kontrol over situationen, og er bange for, at den kommer til at påvirke dit liv. Mon det er rigtigt forstået?

Jeg forstår godt, at du tænker meget på USA. Du virker til at være en meget empatisk person, der bruger meget energi på at bekymre dig om andre mennesker og den verden du lever i. Derfor bliver du bekymret, når du hører om børn og mennesker, der bliver begrænsende i deres muligheder fx  i forhold til kønsidentitet og abort.

Der er mange mennesker, som har det som dig og som tænker som dig. Også selvom du lige nu oplever, at andre ikke vil tale med dig om det.

Jeg kan godt forstå, hvis du føler det hele bliver ret uoverskueligt, når du får en fornemmelse af, at andre ikke går op i det. Men du er ikke alene med din bekymring.

Jeg kan desværre ikke sige, at politikerne i Danmark altid vil sørge for, at holdningerne ikke bliver en realitet her. Verden udvikler sig hele tiden og når den går i en retning, vil der næsten altid være nogen, der ønskede at den gik i en anden.

Vi mennesker handler efter de erfaringer, og med de midler, vi har. Derfor har vi også typisk forskellige måder at se verden på.

I Danmark er menneskerettigheder noget vi taler om. Der er flertal for retten til at bestemme over egen krop og retten til fri abort. Det så vi også, da der var dragshow på Frederiksberg, hvor demonstranterne blev udfordret og mødte stor modstand fra helt almindelige mennesker, der bakkede op om arrangementet.

Jeg bliver nysgerrig på hvor du mon finder din information? Måske er det på sociale medier eller måske hører du ting i klassen?

På fx TikTok får man ofte videoer om de samme temaer igen og igen. Ser du en video færdig, vil de tro, at det er spændende for dig og derfor sende mange flere, der ligner den videoer.

Når man ser det samme igen og igen, kan det fylde rigtig meget. Man kan se det overalt og man søger måske også selv på det. Til sidst er det over alt og man har svært ved at se andet.

Hvis du kan genkende det, så forstår jeg godt, at det fylder meget.

Jeg får tanken, at det måske kunne være en god idé at tage en snak med en af dine lærere om dine spørgsmål og bekymringer. I kunne måske også se et afsnit ultranyt eller læse Børneavisen sammen.

Jeg ved at der kører rigtig mange videoer på sociale medier, der kan være både spændende og skræmmende. Derfor tror jeg også, at mange i din klasse vil have set nogle af de samme videoer som dig. Måske I kunne have det som tema i skolen?

Mon din skole har en skolepsykolog, som du kunne tale med?

Du behøver ikke at have det meget dårligt, for at tale med en psykolog. Nogle gange kan det også bare være meget rart, og det er også ting som denne, som er grunden til at en skole har en psykolog.

Ellers kan det være en god idé at prøve at tale med dine forældre om, hvordan du har det. Du kan måske vise dem dette brev, så de kan se, hvordan og hvor meget det går dig på. Hvad tænker du mon om det?

Her til sidst vil jeg igen gerne fortælle dig, at du ikke skal gå med dette alene, hvis det går dig på. Jeg fornemmer, at du er en rigtig stærk ung person. Men i netop denne situation, vil det være godt for dig at bede om støtte. Jeg tror på dig.

Kære du, jeg håber at mit svar har været en hjælp for dig. Du kan altid skrive ind til os igen, eller ringe til os I BørneTelefonen på 116 111.

Knus og kram,

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.