Brev
Problembarn
Hej børne telefonen.
Jeg har det rigtig svært ved mange ting lige pt.
Jeg har både opbygget en spiseforstyrrelse, har en masse familieproblemer og siden vi startede i skole igen, har jeg bare føldt mig ligegyldig.
Jeg ved godt at ens familie er til for at støtte en men jeg kan bare ikke snakke med dem om hvordan jeg har det. Min storebror har ADHD og de har bare nok at se til med ham og mange andre problemer. Min lærere og venner er dog begyndt at lægge mærke til at jeg ikke er glad i skolen og ikke spiser noget. Jeg føler mig bare trangt op i en krog da alle bare forventer at jeg skal være glad.
Jeg prøver tit at få mad ned men jeg går straks ud på toilettet og brækker det op igen. Jeg kan ikke holde mig selv ud. Jeg ved godt selv at jeg hele mit liv har været undervægtig men jeg føler mig ikke tilpas i mig selv og min krop. Min lære er nu begynd at spørge mig hele tiden jeg er okay og om jeg har lyst til at snakke om noget. Jeg kan ikke sige det for så har han jo pligt til at sige det til mine forældre. Jeg vil bare ikke have at de for skyldfølelse for at de har tåget to problembørn.
Der har været en periode hvor jeg faktisk har prøvet at begå selvmord ved at tage en overdosis af min storebrors medicin det svedte bare ikke noget og nu er jeg bange for om jeg kan finde på at gøre det igen eller hvad det næste min kan være. Jeg cutter næsten dagligt og der er ingen som ved hvad jeg har gjort ved mig selv eller føler.
Mine forældre er meget søde og sjove personer så det har de også lært mig derfor kender ingen mine kede af det side.
Min bedste ven betyder nærmest alt for mig og hun siger altid hvad hun føler og hvordan hun har det om ting. Jeg føler bare ikke at jeg kan siger alt det her om mig. Og jeg er bange for at jeg modstår hende hvis jeg ikke siger noget til hende.
Desuden efter vi er kommet til bare i skole igen (ps går i 6.)
Føler jeg at jeg har mistet alle og at der er ingen som gider at være sammen med mig. Vi skal jo være udenfor og derfor spiller vi meget rundbold. Selvom jeg er en af de bedste gider folk ikke at være på hold med mig og jeg bliver derfor valgt til sidst.
Mange af drengene spørger tit min bedste veninde om hvorfor hun overhoved er sammen med mig. Hun er selfølgelig også perfekt med hendes popularitet og skønhed. Hun kan ikke selv se at hun er populær og at jeg er nederst i hierakiet. Hun er den som holder mig oppe selvom hun ikke hved hvad jeg føler. Jeg har hjulpet hende med at komme igennem så mange af hendes problemer og hun vil så gerne prøve at hjælpe mig men jeg ved hun ikke kan. Jeg har rigtig mange søde, sjove og gode venner jeg føler bare ikke at de lænder den rigtige mig. Jeg er bange for at være mig selv og udtrykke mine følelser da alle bare forventer jeg er glad.
Hvis jeg tog væk ville folk blive Chokeret Over hvorfor jeg begå selvmord og jeg kan ikke lide tanken om hvad mine tanker kan få mig til og hvor langt jeg vil gå for ikke at leve mere.
Undskyld hvis der er lidt stavefejl osv, men havde bare brug for at få det meste sagt og ud af hoved hurtig.
Håber du forstå hvad jeg har skrævet og at du kan hjælpe.
M.v.h. pige 13 år
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Mange tak for dit brev. Jeg kan sagtens forstå hvad du har skrevet og jeg kan høre, at det er en svær tid for dig lige nu. Du har taget dit første skridt til hjælp ved at skrive til BørneTelefonen. Det er smaddergodt og jeg vil gerne hjælpe dig, så godt jeg kan.
Først får jeg lyst til at fortælle dig, at selvom du måske føler dig alene, så skal du vide, at der faktisk er mange andre, der lever med søskende i familien, som fylder meget, der vil genkende dine følelser. Nemlig det med, at man kan føle sig “glemt” – og at man ikke vil være til besvær overfor sine forældre.
Du skriver, at dine lærere og venner er begyndt at lægge mærke til, at du ikke er glad i skolen og at du generelt ikke har det godt i øjeblikket. At din lærer ofte spørger om du er okay, og om der er noget du har brug for at tale om. Det er dejligt at læse, at både dine venner og din lærer lægger mærke til hvordan du har det. Det betyder, at du er vigtig og at de interesserer sig for hvordan du mon går og har det.
Du skriver også, at du er bekymret for at fortælle din lærer, hvordan du har det, for så har han jo pligt til at sige det til dine forældre. Og du ønsker netop ikke at gøre dine forældre bekymrede eller give dem skyldfølelse. Så det kan jeg sagtens forstå.
Måske kan det være en hjælp for dig, hvis jeg siger, at forældre kan tåle at høre rigtig meget om, hvordan deres børn har det. Men de kan ikke ret godt tåle at blive holdt udenfor. Jeg tror, det vil være rigtig rart for dig, at dine forældre faktisk får at vide, hvordan du har det, så de også kan passe på dig. Måske de i virkeligheden vil være mere ked af ikke at vide det, og at du samtidig risikerer at få det værre. Giver det mening?
Måske kan du fortælle din lærer, at du er bange for at gøre dine forældre bekymrede? Jeg tænker, at det forstår han sikkert godt. Jeg synes du skal prøve at spørge ham om han måske vil hjælpe dig med at fortælle dine forældre, hvordan du har det.
Du skriver også, at du er bange for at fortælle dine venner, hvordan du egentlig har det. At det er svært for dig at udtrykke dine følelser og være dig selv. Jeg ved fra andre, at sådan er der mange der har det. Vi kan være bange for, at andre ikke synes om os, hvis vi fortæller hvordan vi egentlig har det.
Måske kan det være en hjælp for dig at tænke på, hvordan du selv har det, når andre fortæller dig om deres problemer? Faktisk er det tit sådan, at langt de fleste af os gerne vil lytte og hjælpe, når vi kan.
Ligesom du skriver, at du selv har hjulpet din veninde mange gange. At være en god ven, som du er, føles godt. Måske vil din veninde have det på samme måde, hvis du vovede at fortælle hende noget personligt om dig?
Når man oplever at have det svært, og ikke helt hvad, hvad man skal gøre for at få det bedre – så kan man nemt komme til at føle sig lidt fastlåst. Nogle beskriver det som at mangle kontrol over eget liv eller at de bliver plaget af en form for modløshed. Når du skriver, at du lige nu kæmper med spiseforstyrrelse, selvskade og også har haft et selvmordsforsøg – så det gør det mig for det første meget bekymret. Men dernæst fortæller det mig også, at din krop lige nu gør alt hvad den kan for at fortælle dig, at den – altså at du – har brug for hjælp til at få det bedre.
Det der tit gør sig gældende for både selvskade og spiseforstyrrelser, er, at det på en eller anden måde bliver en form for strategi for at genvinde noget kontrol. Det er ikke fordi det nødvendigvis er sådan du tænke det, det sker for de flest ganske uden at de selv er klar over det. Men derfor er det også noget, jeg synes ville være rigtig godt at få talt med en professionel om. En psykolog kan fx være en stor hjælp til at få fundet ud af, hvilke andre strategier man kan bruge i stedet. Mon du har talt med en psykolog før?
De fleste får henvisninger til psykolog fra deres egen læge. Det ville dine forældre også kunne hjælpe dig med. Der findes naturligvis også andre tilbud, som ikke kræver at du involverer dine forældre. Fx har Headspace også et tilbud om særlige forløb, du vil kunne benytte.
Der findes masser af information om både spiseforstyrrelse og selvskade både på vores hjemmeside og i andre rådgivninger. Du kan læse mere ved at klikke på de links, jeg har indsat. Men jeg tænker, at det allervigtigste for dig lige nu, er at få arbejdet med at få talt med andre tæt på dig, om det der fylder og gør det svært. For det vil være første skridt i retningen mod at genvinde kontrollen på en god måde.
Jeg håber af hele mit hjerte, du holder fast i det mod, du allerede har vist ved at skrive herind, så du kan få de snakke og den støtte, der skal til. Så du kan mærke, at du værdifuld. At dine problemer er ligeså okay som andres, at du også har krav på støtte og omsorg, når noget er svært.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen