Brev
Jeg er en 15 årige dreng der har problemer
Jeg er 15 år gammel og jeg har meget surs problemer
og jeg har været stresset siden jeg var fire
og jeg er mentalt sindssyg.
Jeg har haft det svært ved at sove siden jeg var 9 år gammel.
Jeg er bange for at snart bliver jeg flyttet væk fra min far.
Jeg kan også snakke mere
jeg siger normalt alt hvad jeg laver til et problem
og i dag så fik jeg at vide af at jeg ikke var planlagt
det fik mig til føle mig som en fejl.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære dreng på 15 år,
Jeg kan læse på dit brev at du har mange tanker, der kører rundt i hovedet lige nu.
Jeg fornemmer på dit brev, at det kan være forvirrende og svært at bære rundt på alene.
Det er modigt du har skrevet herind, og jeg håber jeg kan hjælpe dig.
Det er hårdt at føle sig sindssyg og stresset, og jeg kan forestille mig, at det ikke bliver nemmere af, at du har svært ved at sove om natten.
Du skriver også at du har fået at vide at du ikke var planlagt. Det kan godt være en svær besked at få.
Men der er forskel på at ikke være planlagt og at være en fejl.
Måske har dine forældre ikke aktivt planlagt at få et barn, men det betyder ikke, at de ikke værdsætter eller elsker dig.
Mange forældre er glade for deres børn, selvom det måske ikke var planlagt fra starten.
Dog bliver jeg lidt bekymret når du fortæller det. Det lyder ikke som om, at det var en rar besked at få. Måske du vil ringe ind til os og fortælle lidt mere om, hvad der skete?
Flytte fra din far
Du skriver, at du er bange for at blive flyttet væk fra din far, men jeg ved ikke helt om det er noget, der faktisk skal ske eller du bare er nervøs for det.
Dog er det helt forståeligt at være bekymret, hvis du måske skal flytte væk fra din far, især hvis du ikke har lyst til det.
Kan du tale med din far om dine bekymringer?
Han ved måske slet ikke, hvor meget det påvirker dig.
Som sagt, er der rigtig meget jeg ikke ved, for jeg har kun dit brev. Men jeg ved, at du har ret til at sige, hvordan du har det og få hjælp, hvis du har det svært.
Derfor vil jeg også foreslå dig at starte med at ringe til os på 116111. Du kan ringe eller skrive til os nu. Vi har åbent døgnet rundt.
Sammen kan vi drøfte, hvem der er omkring dig, og om der er nogen, der kan støtte dig. Det kunne fx være en idé at tale med din mor eller en anden voksen, du stoler på.
Frem for, at jeg her foreslår en helt forkert person, kan vi sammen finde ud af, hvem der kunne være den rette person til at hjælpe dig i denne situation. Har du mon lyst til det?
Du har ret til at blive lyttet til
Når man er 15 år gammel, har man ret til at blive hørt og lyttet til i forhold til hvor man skal bo.
Du har nemlig ret til at sige din mening om, hvordan du gerne vil have, at tingene skal være.
Hvis der er nogle mennesker omkring dig, der har bestemt at du skal væk fra din far, har du derfor også ret til at fortælle dem, hvordan du har det med det.
Det betyder ikke, at du får lov at bestemme.
I sidste ende er det nemlig ofte dine forældre, som bestemmer, indtil du er 18 år gammel.
Men det er vigtigt, at de ved, hvordan du har det, så de kan tænke dig med i deres beslutninger.
Vi har lavet en guide som du kan bruge, hvis du synes det er svært at sige højt. Den finder du her.
Måske kunne det være rart at få en bisidder
Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår. Så kan du læse lidt mere om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår.
Hvis du ringer til vores rådgivere på 116111, kan vi fortælle dig meget mere og hjælpe dig med kontakt til bisidningen.
Jeg håber, at jeg har givet dig nogle muligheder for at komme videre med dine tanker, ellers er du velkommen til at skrive igen eller ringe til Børnetelefonen på 116111.
Kærlig Hilsen Børnetelefonen