Makeup

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12 år,

Det lyder til, at du blev rigtig ked af det, efter din fortalte dig, at du skulle tage makeuppen af, da du havde taget makeup på sammen med dine veninder. Kan du mærke om det var måden hun sagde det på, der gjorde dig ked af det? Eller måske om det var fordi du følte, at det var uretfærdigt og irriterende, at du ikke må ting, som dine veninder må?

Uanset så forstår jeg godt, at det kan fylde meget indeni, når ens forælder sætter grænser for hvad man må og ikke må. Det kan virke som om, at man bliver begrænset – og måske det kan føles overbeskyttende? Er det mon noget du kan genkende?

Du beskriver i dit brev, at du har mega svært ved at fortælle din mor, at hun skal acceptere dig som du er.

Måske det ikke handler om, at hun ikke accepterer dig. Måske det kunne handle om, at hun ikke accepterer, at du bruger makeup på nuværende tidspunkt.

Måske hun prøver at beskytte dig og passe på dig på sin egen måde?  Måske hun ikke vil have, at du for tidligt bliver voksen?

Måske hun er opmærksom på, at du skal vide, at du er smuk som du er – og ikke behøver makeup, for at se godt ud? Måske hun er bevidst om, at noget makeup indeholder kemi, der kan være allergifremkaldende – og at hun derfor gerne, vil sikre sig, at det du bruger ikke er skadeligt?

Der kan være mange årsager til, at din mor sætter de grænser og regler op for dig, som hun gør. Men det er desværre ikke ensbetydende med, at du synes det er nemt eller retfærdigt.

Jeg kom til at tænke på, om du mon har talt med hende om hvorfor hun sagde, som hun gjorde den dag? Måske hun ikke ved, hvordan du har haft det siden? – Måske hun ikke ved at du er blevet mere stille og ked af det, også henne i skolen. Måske i kan få en snak om, hvordan det fik dig til at føle? Det kan være i begge kan fortælle hvad i tænker om det hele – Måske det ikke er så sort/hvidt, som det kan føles som?

Måske du også kan snakke med dine veninder om det? Nogle gange kan det være rart, at snakke med de nærmeste jævnaldrene omkring sådan nogle ting. Måske de har prøvet, at deres forældre sagde det samme? Måske de har et godt råd og erfaring med hvad de gjorde?

Hvis du har brug for at tale med en du ikke kender, anonymt og gratis, er du altid velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen. Vi sidder klar til at lytte på 116111.

Jeg håber du finder modet til, at snakke med din mor – måske i kan forstå hinanden bedre efter sådan en snak? Husk du er god nok lige som du er – Jeg ønsker dig det bedste. Pas godt på dig selv!

Mange hilsner BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.