Brev
Makeup
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 12 snart 13 år.
Jeg er den type der sådan fremme i skoene hvis man kan sige det sådan, altså Populære i min klasse.
Jeg vil sygt gerne have makeup, men min mor vil ikke have det.
I sidste uge havde jeg besøg af 2 af mine vindender, hvor den ene havde makeup med, og det skulle vi selfølgelig have på..
Så vi tog det på og der min mor så det sagde hun bare til mig”ej ##### det skal du altså lige gå ind og tage af”
Og lige siden har jeg været virkelig ked af det (uden hun har set det eller mine venner) og bare været meget stille oppe i skolen, hvor jeg den der altid er højlydt og griber og fjoller.
Men har bare mega svært ved at fortælle min mor at hun skal acceptere som jeg er.
Har tænkt næste gang jeg skal ud og shoppe med mine venner køber jeg altså makeup..
Håber virkelig i kan hjælpe
Kh en meget ked af det 12 årige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år,
Det lyder til, at du blev rigtig ked af det, efter din fortalte dig, at du skulle tage makeuppen af, da du havde taget makeup på sammen med dine veninder. Kan du mærke om det var måden hun sagde det på, der gjorde dig ked af det? Eller måske om det var fordi du følte, at det var uretfærdigt og irriterende, at du ikke må ting, som dine veninder må?
Uanset så forstår jeg godt, at det kan fylde meget indeni, når ens forælder sætter grænser for hvad man må og ikke må. Det kan virke som om, at man bliver begrænset – og måske det kan føles overbeskyttende? Er det mon noget du kan genkende?
Du beskriver i dit brev, at du har mega svært ved at fortælle din mor, at hun skal acceptere dig som du er.
Måske det ikke handler om, at hun ikke accepterer dig. Måske det kunne handle om, at hun ikke accepterer, at du bruger makeup på nuværende tidspunkt.
Måske hun prøver at beskytte dig og passe på dig på sin egen måde?  Måske hun ikke vil have, at du for tidligt bliver voksen?
Måske hun er opmærksom på, at du skal vide, at du er smuk som du er – og ikke behøver makeup, for at se godt ud? Måske hun er bevidst om, at noget makeup indeholder kemi, der kan være allergifremkaldende – og at hun derfor gerne, vil sikre sig, at det du bruger ikke er skadeligt?
Der kan være mange årsager til, at din mor sætter de grænser og regler op for dig, som hun gør. Men det er desværre ikke ensbetydende med, at du synes det er nemt eller retfærdigt.
Jeg kom til at tænke på, om du mon har talt med hende om hvorfor hun sagde, som hun gjorde den dag? Måske hun ikke ved, hvordan du har haft det siden? – Måske hun ikke ved at du er blevet mere stille og ked af det, også henne i skolen. Måske i kan få en snak om, hvordan det fik dig til at føle? Det kan være i begge kan fortælle hvad i tænker om det hele – Måske det ikke er så sort/hvidt, som det kan føles som?
Måske du også kan snakke med dine veninder om det? Nogle gange kan det være rart, at snakke med de nærmeste jævnaldrene omkring sådan nogle ting. Måske de har prøvet, at deres forældre sagde det samme? Måske de har et godt råd og erfaring med hvad de gjorde?
Hvis du har brug for at tale med en du ikke kender, anonymt og gratis, er du altid velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen. Vi sidder klar til at lytte på 116111.
Jeg håber du finder modet til, at snakke med din mor – måske i kan forstå hinanden bedre efter sådan en snak? Husk du er god nok lige som du er – Jeg ønsker dig det bedste. Pas godt på dig selv!
Mange hilsner BørneTelefonen