Alene

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Hvor er du sej, at du skriver her ind til BørneTelefonen.

Lige her gør du dig til din egen bedste ven. Og sådan en har du jo brug for.

Du fortæller om, at dine veninder er begyndt at lege en leg hvor du ikke må være med, og at de laver parodier af dig.

Måske er det derfor du føler dig tom og alene? Nogle gange, når man bliver ked af det eller vred, så kan man godt finde på at gøre sig helt tom indeni, fordi man ikke lige ved hvad man skal gøre med de følelser. Er det mon sådan for dig?

Det er på en måde en god ide, at du kan gøre dig tom indeni, fordi det giver dig mulighed for en slags “pause” hvor du for eksempel skriver herind, for at bede om hjælp. Og det har du gjort.

Jeg kommer til at tænke på, om du mon har andre du kan dele dine tanker med. Det har du jo allerede vist mig, at du har brug for, ved at skrive her ind. For eksempel voksne? Det kunne være dine forældre, en tante, en bedstefar, en lærer eller pædagog?

Dine forældre og lærerne har pligt til at hjælpe dig, når du ikke trives og ikke føler dig tryg og tilpas. Det kan du læse noget mere om her i børns rettigheder.

Hvis det er lidt svært for dig at få startet en samtale, med en af dem, så kan du måske vise personen det du har skrevet her, og måske også mit svar.

Du spørger også om det kan være fordi du ikke får sovet særlig meget om natten, at du ikke har overskud og alt er blevet svært. Ja det kan, helt sikkert, gøre det sværere at kunne have overskud til at klare ens hverdag, når alt i dig er træt.

Jeg tror på, at du vil kunne begynde at sove lidt bedre, når du får delt dine tanker med en eller flere voksne, som kan lytte og hjælpe dig.

Hjælpe dig med at finde ud af, om dit forhold til dine gamle veninder kan blive bedre igen – måske hvad du vil sige til dem? Eller om du hellere vil bruge din energi til, for eksempel at begynde at kigge dig om efter nogle andre, som du kunne tænke dig at have venskab med.

Du er super bange for at være alene, skriver du. I første omgang har du gjort dig selv til din bedste ven. Og du har allerede veninder, selvom de ikke er de bedste lige nu, så du ved godt at du kan have veninder.

Måske kunne du også gå til en fritidsinteresse hvor du møder andre end dem du kender fra klassen? Du går måske allerede til noget? Spiller du selv på et instrument? Du fortæller om at du kan lide musik.

Jeg forstår godt, at du oplever dig alene, når dine veninder ikke er ordentlige overfor dig. Det vigtigste er, at du synes at du er mere værd end at skulle finde dig i det, og være alene. Og det har du jo vist mig at du gør, ved at du skrev herind. Du ønsker, at det skal være anderledes og kan hente hjælp. Det er sejt gået. 🙂

Jeg håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet her. Og så er du naturligvis altid velkommen til at skrive igen, eller ringe til en voksen på BørneTelefonen på 116111

Tak for dit brev og jeg ønsker dig det bedste.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.