Brev
Min mave rumler konstant
Jeg er en pige på 15 år, og jeg har over et år, haft rumlen i maven.
Min mave rumler konstant, lige fra jeg står op til jeg gå i seng, det er lige meget om jeg har spist eller ikke. Jeg syntes at min mave rumler mest når jeg ligger ned, men den kan stadig godt rumle når jeg sidder og står.
Jeg har også slim på min afføring, men jeg har aldrig oplevet at der har været blod. Det gør ikke ondt når den rumler, og jeg syntes heller ikke jeg har oplevet andre former for maveirritation. Jeg er i tivl om hvad jeg skal gøre
skal jeg opsøge læge eller skal jeg bare vente og se om det går over. Jeg har sagt det til min mor et par gange at min mave rumler og jeg gerne ville have at vide hvad det er, men det er som at hun glemmer det hele tiden, hun bliver ved med at sige “så længe det ikke gøre ondt er det ikke noget farligt”.
Hun har selvfølgelig også spurgt ind til min afføring, om den var flydende eller andet, men jeg syntes det er svært at svare på, for jeg ved ikke hvordan det skal være. jeg er selv meget mange for at det skulle være tarm kræft, men jeg tror inderst inde at det bare er irriteret tyktarm.
håber i kan give mig en ide om havd det kunne være, eller give mig et godt råd
mange hilsner den 15 årig pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det er aldrig rart når ens krop opfører sig anderledes end den tidligere har gjort. Oftest er det noget der er forbigående som man kan lægge fra sig igen, men nogle gange bliver det ved og det kan gøre en bekymret. Mon du også er begyndt at bekymre dig fordi din rumlen i maven ikke forsvinder?
Det er rigtig godt at være så opmærksom på sin krop som du er. Du har allerede gjort dig rigtig mange gode overvejelser omkring, hvad der kan være årsag til at din mave rumler og hvad du kan gøre ved det. Måske du har været på nettet for at søge viden? – det er det de fleste gør. Mange bliver dog ofte bekymrede af at læse på nettet, fordi det kan sætte mange tanker i gang om sygdom. I dit tilfælde er det meget usandsynligt, at det er kræft i tarmen. Men jeg kan godt forstå, at det generer dig at din mave rumler, især fordi det virker til der ikke er noget du kan gøre for at forhindre det.
Selvom det du oplever formentligt er helt ufarligt, synes jeg sagtens, at du kan bestille en tid hos din egen læge. Nu har du gået og tænkt over det i så lang tid og hvis jeg var dig, ville jeg synes det var rart at få snakket med en læge om det, så jeg ikke skulle gå med tankerne alene og blive mere og mere bekymret. Lægen vil kunne afgøre om det er noget man skal undersøge yderligere samt måske komme med nogle råd om hvordan du kan få det bedre i din mave.
Mon ikke din mor også vil støtte op om at du bestiller tid hos lægen, hvis du fortæller hende at du gerne vil snakke med en læge om det, fordi du kan mærke det bekymrer dig? Det vil nok også være rart for dig at have hende med når du er hos lægen. En anden mulighed er at snakke med sundhedsplejersken på din skole om det. Hvad tænker du om det?
Jeg håber du fik svar på det du håbede og at lægen vil berolige dig, så du slipper for at gå og bekymre dig. Du er altid velkommen til at tage kontakt til os igen hvis du har brug for det.
Jeg ønsker dig al godt med på vejen og god bedring med maven.
Kærlig hilsen BørneTelefonen