Min mave rumler konstant

Jeg er en pige på 15 år, og jeg har over et år, haft rumlen i maven.

Min mave rumler konstant, lige fra jeg står op til jeg gå i seng, det er lige meget om jeg har spist eller ikke. Jeg syntes at min mave rumler mest når jeg ligger ned, men den kan stadig godt rumle når jeg sidder og står.

Jeg har også slim på min afføring, men jeg har aldrig oplevet at der har været blod. Det gør ikke ondt når den rumler, og jeg syntes heller ikke jeg har oplevet andre former for maveirritation. Jeg er i tivl om hvad jeg skal gøre

skal jeg opsøge læge eller skal jeg bare vente og se om det går over. Jeg har sagt det til min mor et par gange at min mave rumler og jeg gerne ville have at vide hvad det er, men det er som at hun glemmer det hele tiden, hun bliver ved med at sige “så længe det ikke gøre ondt er det ikke noget farligt”.

Hun har selvfølgelig også spurgt ind til min afføring, om den var flydende eller andet, men jeg syntes det er svært at svare på, for jeg ved ikke hvordan det skal være. jeg er selv meget mange for at det skulle være tarm kræft, men jeg tror inderst inde at det bare er irriteret tyktarm.

håber i kan give mig en ide om havd det kunne være, eller give mig et godt råd

mange hilsner den 15 årig pige

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det er aldrig rart når ens krop opfører sig anderledes end den tidligere har gjort. Oftest er det noget der er forbigående som man kan lægge fra sig igen, men nogle gange bliver det ved og det kan gøre en bekymret. Mon du også er begyndt at bekymre dig fordi din rumlen i maven ikke forsvinder?

Det er rigtig godt at være så opmærksom på sin krop som du er. Du har allerede gjort dig rigtig mange gode overvejelser omkring, hvad der kan være årsag til at din mave rumler og hvad du kan gøre ved det. Måske du har været på nettet for at søge viden? – det er det de fleste gør. Mange bliver dog ofte bekymrede af at læse på nettet, fordi det kan sætte mange tanker i gang om sygdom. I dit tilfælde er det meget usandsynligt, at det er kræft i tarmen. Men jeg kan godt forstå, at det generer dig at din mave rumler, især fordi det virker til der ikke er noget du kan gøre for at forhindre det.

Selvom det du oplever formentligt er helt ufarligt, synes jeg sagtens, at du kan bestille en tid hos din egen læge. Nu har du gået og tænkt over det i så lang tid og hvis jeg var dig, ville jeg synes det var rart at få snakket med en læge om det, så jeg ikke skulle gå med tankerne alene og blive mere og mere bekymret. Lægen vil kunne afgøre om det er noget man skal undersøge yderligere samt måske komme med nogle råd om hvordan du kan få det bedre i din mave.

Mon ikke din mor også vil støtte op om at du bestiller tid hos lægen, hvis du fortæller hende at du gerne vil snakke med en læge om det, fordi du kan mærke det bekymrer dig? Det vil nok også være rart for dig at have hende med når du er hos lægen. En anden mulighed er at snakke med sundhedsplejersken på din skole om det. Hvad tænker du om det?

Jeg håber du fik svar på det du håbede og at lægen vil berolige dig, så du slipper for at gå og bekymre dig. Du er altid velkommen til at tage kontakt til os igen hvis du har brug for det.

Jeg ønsker dig al godt med på vejen og god bedring med maven.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.