Brev
Min fars hjerte
Hej,
jeg er en pige på 12 år.
Min far skal have opereret i hans hjerte, da hans hjerteklapper ikke er som de skal være. Han fortæller at han skal ind til nogen af de bedste læger man kan få i Danmark, og der ikke sker ham noget.
Jeg tænker hele tiden på ham. At når jeg er kommet hjem fra skole så er han faldet om, og har fået en blodprop.
Jeg er også bange for at mit hjerte skal opereres… Jeg har været til lægen med det. Og min læge siger at mit hjerte har det fint.
Min far skal opereres i det nye år, og han kan ikke arbejde i 3 måneder. Vi er en familie på 5 som skal leve af en månedsløn.
Hjælp mig!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Jeg er ked af at høre, at din far skal opereres i sit hjerte. Og jeg kan godt forstå, at det fylder i dine tanker, og at du bliver bekymret. Det gør de fleste børn, der har syge forældre.
Heldigvis har vi nogle meget dygtige læger i Danmark. Du kan derfor godt stole på din far, når han siger, at lægerne er dygtige. De vil helt sikkert passe godt på din far under operationen. De læger, der skal opererer din far, laver nok den slags operationer hver dag - så de har helt styr på, hvad de gør.
Det lyder som om, du har snakket med dine forældre om din frygt. Hvis ikke, så synes jeg, du skal gøre det. Dine forældre kan fortælle dig om operationen, så du kan blive mere tryg, ved det der skal ske. Og de kan sikkert også hjælpe dig af med nogle af dine bekymringer. Det er rigtig vigtigt ikke, at gå med den slags frygt alene.
Jeg tænker også, at det er en god ide at fortælle din lærer, hvordan du har det. Er der en af lærerene, du specielt godt kan lide? For selvom din lærer ikke kan gøre noget i forhold til operationen, så kan han eller hun lytte til dig og tale med dig om dine tanker. Dette kan være en stor hjælp.
Jeg kan læse, at du også tænker på, hvordan din familie skal klare sig efter din fars operation med kun en løn. Hvis man har et arbejde, inden man bliver syg, vil man som regel få penge al den tid, man er sygemeldt. Mon ikke det også er sådan for din far? Jeg synes, du skal tale med de voksne tæt på dig, om det også? For det skal ikke være din bekymring, hvad I har af penge derhjemme. Det skal de voksne holde styr på.
Jeg håber, at din fars operation går rigtig godt, og at han hurtigt bliver rask igen.
Jeg synes, at du skal ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis dine tanker fortsat fylder meget. Der sidder altid nogen klar til at snakke med dig.
Mvh
BørneTelefonen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.