Min brors ”pedo ven”

Hej jeg er en 12 årig pige og jeg har en bror, der har en ven på 15 og hver nat han er her kommer han ned og rører ved mig på en måde jeg virkelig ikke kan lide….. Jeg vil gerne have han stopper men ved ikke helt hvordan jeg gør det… Hjælp jeg sover næsten ikke om natten mere

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Hvor er det altså godt, at du skriver til brevkassen for hjælp. Jeg forstår virkelig godt, at du har brug for hjælp til at få stoppet din brors ven.

Det lyder som om, han rører ved dig på en seksuel måde? Har jeg mon ret i det? Jeg kan godt forstå, hvis det gør dig både utryg, bange og forvirret.

Det vennen gør er ulovligt. Han må ikke røre ved dig på den måde, du beskriver.  Og det er derfor meget vigtigt, at det bliver stoppet.

Jeg forstår dog også, hvis du har svært ved at finde en måde at stoppe ham på. Det kan være rigtig svært, når man ligger der om natten alene. Derfor tænker jeg også, at det faktisk ikke er dig, men en voksen, der skal få ham til at stoppe.

Hvordan ville du have det med at fortælle det til din mor eller far? Eller en anden voksen? Måske din lærer?

Det er ret vigtigt, at du får det fortalt hurtigt. For du lige nu lyder det til, at du udsættes for et seksuel overgreb. Og det er virkelig ubehageligt.

Jeg ved, at nogle børn synes, at det er flov at fortælle, når der sker sådan noget. De tænker måske, at det er deres egen skyld. Og at de jo bare kan sige nej, når det sker.

Men det kan man ikke bare. Det er super svært at gøre.

Jeg ved, at nogle børn føler, at kroppen fryser og låser, når det sker. Sådan at man slet ikke kan gøre noget.

Eller de bliver måske så urolige og bange, at de slet ikke kan tænke klart. Nogle er også bange for, hvad der vil ske, hvis de siger fra. Og nogle gør ikke noget, fordi de bare vil have det overstået så hurtigt som muligt.

Måske kan du genkende noget af det?

Hvis du føler skam over det, han gør – så skal du vide, at du intet har at skamme dig over. Slet ingen ting. Du gør ikke noget forkert.

Det skal du prøve at huske på, når du taler med din mor, far eller en anden voksen om det.

Nogle gange kan det være svært at sige direkte, hvad der sker. Hvis du har det sådan, kan det hjælpe at skrive et brev.

BørneTelefonen har faktisk en god guide til, hvordan det kan gøres. Den finder du her

Vi har også lavet en film om det, som måske kan hjælpe dig. Se den her

En anden ting som er vigtigt er, at du lægger en plan for, hvad du vil gøre, hvis han kommer ind til dig igen, inden du får talt med en voksen. Kunne du låse døren? Kunne du hoste højt, så han måske bliver bange for, om dine forældre hører det? Kunne du få lov at sove inde hos din mor og far?

Jeg håber virkelig, at du får talt med nogen om det hurtigt. Allerhelst i dag. Så du ikke skal udsættes for mere.

Lyt til den stemme indeni, der fik dig til at skrive her til BørneTelefonen. Lyt til den, når den minder dig om, at du skal sige det til en voksen.

Jeg sender dig mange tanker og ønsker for, at du får hjælp til at stoppe vennen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.