Ser jeg porno???

Hej. Jeg er en pige på 12 år og da jeg var omkring 4-5 år spillede jeg bamse og kylling. Men så dukkede der en side op. Jeg klikkede på den og fandt ud af at det var en porno side. Og siden da har jeg set det mindst en gang om ugen. Det er som om der sidder en magnet i panden på mig som trækker mig hen til min mobil og søger på porno. Jeg får rigtig dårlig samvittighed bagefter og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg tænker hele tiden på det og det gør mig rigtig ked af det. Jeg føler også nogle gange at folk ved at jeg har set porno. Jeg får det dårligt hver gang.

Hilsen 12 årlige pige

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år.

Der er ikke noget forkert ved dig eller det, at du ser porno en gang om ugen. Der er ikke noget galt ved, at du jævnligt tænker på sex.

Ofte kan kvinder og piger i din alder have det lidt svært ved at glæde sig over deres seksuelle tanker og lyster. Det, at se porno og tænke på sex, bliver som regel forbundet med det modsatte køn. Men alle mennesker have disse tanker og behov.

Det er dog vigtigt, at man ved, at porno ikke er virkelighed. Det er skuespillere, der får penge for at lave film. Meget porno er  voldsomt og grænseoverskridende, for den slags film ‘sælger’ bedst. Og de ting, som skuespillerne kan og gør (og den måde, de ser ud på), kan ikke sammenlignes med virkeligheden.

Nu du ved du, at dine lyster og behov er almindelige, er du måske blevet lidt beroliget? Du kan på Sexlinien  læse mere om porno. Du kan også se vores råd på BørneTelefonens hjemmeside Porno på nettet

Hvis du stadig ikke har det godt med dit pornoforbrug, kan det skyldes, at du føler dig fanget mellem  lyst, nysgerrighed på den ene side – og lysten til at gøre dig fri af ‘magneten’ på den anden side?

Hvis det er sådan, så tror jeg, at det er muligt for dig at gøre dig fri af din vane! Jeg tror, at du kan ‘genvinde’ kontrollen og få magt over ‘magneten’ . For du virker som om en person, der er ret klar på, hvad der føles rigtigt for dig.

Du virker parat til at gøre en indsats for at blive vanen kvit. Selvom den har et godt tag i dig – for du har set porno, siden du var fire eller fem år. Du har allerede taget det første skridt ved at skrive til mig og sætte ord på dine tanker og din lyst til forandring.

Der er mange måder, man kan gøre sig fri af vaner på. Det gælder om at finde en metode, der virker for dig. Du kan google dig frem til de mange forslag og ideer til, hvordan du bliver fri af gamle vaner. Du kan også ringe ind og tale videre med os om, hvordan man kan ændre en vane.

For at give dig forslag, der er brugbare og hjælpsomme, er det bedst, at vi kender lidt mere til din hverdag og dine ‘mønstre’. Du kan ringe på  tlf. 116 111, vi kan måske sammen få ideer, du kan bruge.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Kærlig hilsen Børnetelefonen.

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.