Bedt om nudes

Please hjælp,

en gammel eller en 18 årige har skrevet til mig, han bedte om nudes og begyndte og sige han ville have sex med mig osv.

jeg er kun 12 og han er 18 hjælp

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Det er bare så godt, du skriver.

Jeg tænker, at fyren har skrevet til dig på Snapchat, Messenger eller et andet socialt medie. Hvis han har det, så synes jeg, at du skal blokere ham med det samme.

Det er ikke okay, at han skriver og beder om nudes og snakker om sex. Måske du kan mærke det indeni; det kan virke som om, at han overskrider dine grænser. Jeg har snakket med andre børn, der har prøvet lidt det samme. Mange fortæller mig, at de bliver kede af det og kan komme til at føle sig lidt alene.

Nogle kan blive bange for at fortælle det til andre, fordi de skammer sig lidt – selvom det er ham og ikke dig, der gør noget forkert. Men sådan kan man godt have det, når nogen spørger om nudes og snakker om sex.

Hvis du har det sådan, så er det helt okay. Men det er også bare så vigtigt, at du får snakket med nogen om det – for det er ikke din skyld, og han skal stoppe med at bede om nudes og snakke om sex med børn.

Som du selv skriver, så er du kun 12 år. Fyren, der skriver, er 18 år. Den seksuelle lavalder er 15 år. Den er lavet for at beskytte børn mod overgreb, for langt de fleste børn og unge er først klar til det seksuelle, når de er over 15 år.

Nu ved jeg ikke, om du sendte nudes til ham? Hvis du har sendt noget, der minder om nudes, så vil jeg gerne hjælpe dig med, hvad du nu kan gøre.

Du kan skrive til ham og bede ham om at slette dem. Det skal han gøre, hvis du beder ham om det. Det er nemlig sådan, at seksuelle billeder af børn er ulovlige. Alle under 18 år er børn ifølge loven. Så hvis han har nudes af dig, så har han noget, der er ulovligt. Det er også meget ulovligt, hvis han deler nudes af dig eller andre under 18 år.

Du har ikke gjort noget ulovligt, hvis du har sendt nudes til ham. Fordi han er 18 år, så er det ham, der har gjort noget ulovligt og forkert ved at bede dig om at sende nudes. Du kan altså ikke blive straffet for noget. Det er dig, der er et offer.

Har du mon snakket med dine forældre om ham? Jeg ved godt, det kan være super svært. Men det kunne måske være en god idé. Dine forældre kan være med til at beskytte dig og sørge for, du ikke får det skidt over det her.

Dine forældre kan også hjælpe med at stoppe ham, hvis det er noget, han gør med flere børn.

Hvis det er for svært at sige, så kan du skrive en lille seddel til din forældre og lægge ved deres natbord. Der kan bare stå: “Det her er svært at snakke om. En mand har bedt om nudes, og jeg har det ikke så godt. Jeg vil gerne have jeres hjælp.”

Dine forældre kan også hjælpe med at kontakte ham og politiet, hvis han nu ikke vil slette billederne. Som sagt ved jeg slet ikke, om du har sendt nogen. Men hvis du har, så kan dine forældre være en god hjælp.

Jeg vil også gerne fortælle dig om SletDet

Dem kan man ringe til helt anonymt. De ved en masse om billeddeling, hvordan man sletter noget på nettet, hvordan man blokerer nogen osv.

De er meget søde og bliver aldrig sure, selvom man måske selv synes, det er lidt pinligt eller skamfuldt, det man ringer om.

Jeg håber sådan, du har mod på at dele din oplevelse med dine forældre eller en anden sød voksen. For det kan være så svært med de sociale medier og alle de mennesker, vi bliver kontaktet af på nettet. Det har vi alle brug for lidt hjælp til nogle gange.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.