Brev
Jeg har det ikke så godt
Hej jeg er en pige på 11 år
jeg tror min mor har fået Corona men Jeg er rigtig bange for der sker hende noget
også har jeg noget andet
jeg har det meget mærkeligt jeg græder om de mindste ting og jeg synes det er svært det hele
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
13. marts 2020
Kære pige på 11 år
Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret for din mor, når hun er syg.
Coronavirus fylder rigtig meget for mange mennesker lige nu, og der er mange, som går rundt og er bange. Her i brevkassen har vi fået mange breve fra børn, der er bange for, at nogen de elsker får coronavirus.
Jeg kan fortælle dig, at det mest er gamle mennesker og de, som i forvejen har en sygdom, som bliver alvorligt syge af coronavirus.
Hvis man er en yngre person og var rask, før man blev smittet med coronavirus, så vil man få det dårligt ligesom ved influenza. Men man vil kunne blive hjemme og få det godt igen – helt uden medicin eller hjælp fra en læge. Så rigtig mange, der bliver syge, skal faktisk bare blive hjemme i deres seng indtil de får det bedre igen.
Hvis din mor får brug for hjælp, så er der læger og sygeplejersker, som står klar til at hjælpe.
Jeg gætter på, at din hverdag er blevet meget anderledes, efter skolen lukkede. Når ens hverdag bliver lavet meget om, så er det helt naturligt at reagere. Så jeg kan godt forstå, at du græder og synes, at det er svært og mærkeligt. Sådan tror jeg, at rigtig mange mennesker har det lige nu.
Det er en god ide at tale med nogen, når du er ked af det og bange. Så er der mon en voksen, som du kan tale med? At fortælle nogen, hvordan du har det, kan hjælpe lidt. Ligesom at man nogen gange får det lidt bedre efter man har grædt. Måske kender du den følelse?
Hvis det er svært at få sagt til en voksen, hvordan du har det, så kan du måske skrive det i et brev. Måske kan du bruge denne her: Guide: skriv det til nogen
Du har ret til at blive passet på og have det godt derhjemme. Derfor håber jeg, at du får talt med en voksen, så du kan finde lidt mere ro.
Hvis det stadig er svært for dig, kan du også altid ringe til BørneTelefonen og tale med en voksen hos os. Nummeret er 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen