Brev

Jeg har det ikke så godt

Hej jeg er en pige på 11 år

jeg tror min mor har fået Corona men Jeg er rigtig bange for der sker hende noget

også har jeg noget andet

jeg har det meget mærkeligt jeg græder om de mindste ting og jeg synes det er svært det hele

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

13. marts 2020

Kære pige på 11 år

Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret for din mor, når hun er syg.

Coronavirus fylder rigtig meget for mange mennesker lige nu, og der er mange, som går rundt og er bange. Her i brevkassen har vi fået mange breve fra børn, der er bange for, at nogen de elsker får coronavirus.

Jeg kan fortælle dig, at det mest er gamle mennesker og de, som i forvejen har en sygdom, som bliver alvorligt syge af coronavirus.

Hvis man er en yngre person og var rask, før man blev smittet med coronavirus, så vil man få det dårligt ligesom ved influenza. Men man vil kunne blive hjemme og få det godt igen – helt uden medicin eller hjælp fra en læge. Så rigtig mange, der bliver syge, skal faktisk bare blive hjemme i deres seng indtil de får det bedre igen.

Hvis din mor får brug for hjælp, så er der læger og sygeplejersker, som står klar til at hjælpe.

Jeg gætter på, at din hverdag er blevet meget anderledes, efter skolen lukkede. Når ens hverdag bliver lavet meget om, så er det helt naturligt at reagere. Så jeg kan godt forstå, at du græder og synes, at det er svært og mærkeligt. Sådan tror jeg, at rigtig mange mennesker har det lige nu.

Det er en god ide at tale med nogen, når du er ked af det og bange. Så er der mon en voksen, som du kan tale med? At fortælle nogen, hvordan du har det, kan hjælpe lidt. Ligesom at man nogen gange får det lidt bedre efter man har grædt. Måske kender du den følelse?

Hvis det er svært at få sagt til en voksen, hvordan du har det, så kan du måske skrive det i et brev. Måske kan du bruge denne her: Guide: skriv det til nogen

Du har ret til at blive passet på og have det godt derhjemme. Derfor håber jeg, at du får talt med en voksen, så du kan finde lidt mere ro.

Hvis det stadig er svært for dig, kan du også altid ringe til BørneTelefonen og tale med en voksen hos os. Nummeret er 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Dette er et svar, som handler om coronavirus eller om problemer, som har med coronavirus at gøre. På BørneTelefonen gør vi os umage for at følge med i viden og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Du kan også selv se mere hos Sundhedsstyrelsen her: https://www.sst.dk/da/corona

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dette svar kan være forældet. Det betyder at det, der står i svaret, måske ikke helt passer med, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler nu. Der står en dato øverst på svaret, så du kan se, hvornår det er fra.

Vi gør os også umage for at opdatere BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. Dem finder du her: BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Har du tanker som:
Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Chat
Chat