Brev
Sagen om pigen, der blev kidnappet
Brevet er anonymiseret af brevkassen
Hej
jeg er en pige på 11
jeg er mega bange for det der er sket for den 13- årlige pige
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre er mega bange for der sker noge ligende for mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Jeg kan godt forstå dig. Jeg tror, at mange andre end dig blev bange, da de hørte om pigen, der ikke kom hjem.
Måske netop fordi Danmark er et land med stor sikkerhed, bliver mange ret forskrækkede, når et barn eller en ung ikke vender hjem som aftalt.
Men der kom heldigvis gode nyheder. Den pige, der forsvandt, blev hurtigt fundet og er hjemme hos sin familie nu.
Dét siger noget om, hvor dygtige politiet er til at finde børn og unge, der forsvinder eller bliver kidnappet. Mange, mange mennesker har hjulpet politiet med at finde pigen, der nu er hjemme igen. Danmark er et meget sikkert land og voksne hjælper hinanden med at sikre børn og unge, så godt de overhovedet kan.
Manden er taget af politiet – og de er ved at undersøge sagen grundigt for at finde ud af, hvad der skete. De har helt styr på situationen, så faktisk kan vi føle os trygge som før.
Selvfølgelig bliver mange mennesker alligevel bange – selvom det sker meget, meget sjældent i dette land, at et barn eller en ung ikke kommer hjem som planlagt.
Mange personer – har for at kunne føle sig endnu mere sikre – lavet aftaler med hinanden. Nogle familier har brug for ekstra regler og aftaler: Det kan for eksempel være, at man aftaler, at man sender en sms, når m­­­­­an er fremme i skolen. Det kan også være, at der er nogen, man kan følges med til skole eller andre steder.
Aftaler og regler med ens forældre og kammerater kan gøre, at man føler sig endnu mere tryg.
Måske kan du læse dette svar sammen med en af dine forældre. Så kan I tale om, at I måske også i en periode har lyst til at have  ekstra regler og aftaler? Jeg håber, at I får snakket godt sammen.
Måske er du et af de børn, der ikke er vant til at tale så meget med sin mor og far om den slags ting – så kan du ringe ind til tlf. 116 111 – vi vil nemlig gerne tale mere med dig om det, der er sket.
Kærlig hilsen BørneTelefonen