Sagen om pigen, der blev kidnappet

Brevet er anonymiseret af brevkassen

Hej

jeg er en pige på 11

jeg er mega bange for det der er sket for den 13- årlige pige

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre er mega bange for der sker noge ligende for mig

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Jeg kan godt forstå dig. Jeg tror, at mange andre end dig blev bange, da de hørte om pigen, der ikke kom hjem.

Måske netop fordi Danmark er et land med stor sikkerhed, bliver mange ret forskrækkede, når et barn eller en ung ikke vender hjem som aftalt.

Men der kom heldigvis gode nyheder. Den pige, der forsvandt, blev hurtigt fundet og er hjemme hos sin familie nu.

Dét siger noget om, hvor dygtige politiet er til at finde børn og unge, der forsvinder eller bliver kidnappet. Mange, mange mennesker har hjulpet politiet med at finde pigen, der nu er hjemme igen. Danmark er et meget sikkert land og voksne hjælper hinanden med at sikre børn og unge, så godt de overhovedet kan.

Manden er taget af politiet – og de er ved at undersøge sagen grundigt for at finde ud af, hvad der skete. De har helt styr på situationen, så faktisk kan vi føle os trygge som før.

Selvfølgelig bliver mange mennesker alligevel bange – selvom det sker meget, meget sjældent i dette land, at et barn eller en ung ikke kommer hjem som planlagt.

Mange personer – har for at kunne føle sig endnu mere sikre – lavet aftaler med hinanden. Nogle familier har brug for ekstra regler og aftaler: Det kan for eksempel være, at man aftaler, at man sender en sms, når m­­­­­an er fremme i skolen. Det kan også være, at der er nogen, man kan følges med til skole eller andre steder.

Aftaler og regler med ens forældre og kammerater kan gøre, at man føler sig endnu mere tryg.

Måske kan du læse dette svar sammen med en af dine forældre. Så kan I tale om, at I måske også i en periode har lyst til at have  ekstra regler og aftaler? Jeg håber, at I får snakket godt sammen.

Måske er du et af de børn, der ikke er vant til at tale så meget med sin mor og far om den slags ting – så kan du ringe ind til tlf. 116 111 – vi vil nemlig gerne tale mere med dig om det, der er sket.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.