Brev

Jeg er nervøs for min fremtid

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 10årige pige

Tusind tak for dit brev. Hvor er du god til at skrive og sætte ord på dine følelser. Du fortæller meget præcist, hvordan dine tanker om klimakrisen gør dig bange og bliver til en stor knude i maven. Jeg forstår godt, du har lyst til at få det bedre. Det vil jeg rigtig gerne hjælpe dig med.

Jeg kan virkelig godt forstå, at de voksnes snak om klimakrisen har gjort dig bange. Det er et meget stort emne, som kan gøre alle forskrækkede. Og tænker man for tit og for længe på klimakrisen, kan man blive helt trist og miste modet. Så skal man lidt væk fra tankerne. Så man kan blive glad igen.

Måske er det derfor, du ønsker at rejse lidt væk fra det hele en gang i mellem? For at holde en pause fra tankerne. Det tror jeg.

Men klima og fremtid er meget vigtigt for dig. Er det rigtig forstået? Du kan faktisk slet ikke lade være med at læse om det. Men de bøger du læser, gør dig mere og mere nervøs. Du undrer dig, bliver vred, trist og du ved slet ikke, hvad du skal gøre. Og så kommer knuden i maven. Og den “bliver ved med at vokse“.

Knuden i maven er din krop, som prøver at sende dig en besked. Heldigvis tror jeg, du er klar til at lytte. Er du klar? Jeg tror, din krop fortæller dig, at du skal gå væk fra tankerne. For du trænger til en pause, så du kan blive glad igen og sove godt om natten.

Hvis du kommer for tæt på ild, skynder du dig væk. Ellers brænder du dig. Og det gør ondt. På samme måde skal du væk fra klimakrisen, bøgerne og tankerne et stykke tid. Ellers bliver knuden i maven ved med at vokse. Og det gør ondt på dig. Giver det mening?

Men hvordan går man væk fra tankerne?

Det bedste er at tale med en voksen, som kan hjælpe dig til en tanke-pause. Har du mod på det? Du skal ikke gå med dine svære tanker alene. De skal deles, så du får lidt ro i maven. Det er første skridt væk fra tankerne. Jeg foreslår, du skal tale med dine forældre. Eller bare en af dem. Er det mon en mulighed for dig?

Du kan fx starte med at vise dem dit brev og mit svar. Find et tidspunkt, hvor der er roligt hjemme hos dig. Hvor dine forældre har tid til at lytte. Sig fx “Mor og far. Jeg har noget I skal læse. Det er vigtigt og betyder meget for mig”. Når de så har læst brevet, kan I nok få en god snak om, hvordan dine forældre kan hjælpe dig videre.

Hvis du klikker her, kommer du til en side på BørneTelefonen, som handler om at være bange. Her er 5 skridt du kan tage, som fører dig væk fra tankerne og knuden i maven. Der er også en guide til at få Ro på tankerne. Den kan du altid have hos dig, hvis du mærker knuden igen. Måske kan du læse det sammen med dine forældre?

Hvis du hellere vil tale med andre om dine tanker, kan du måske tale med bedsteforældre. Eller en lærer eller pædagog på din skole. Du er også velkommen til at skrive herind igen eller ringe til BørneTelefonens rådgivere anonymt på 116111. Det vigtigste er, at du får talt ud om dine tanker.

Til sidst vil jeg lige sige, at ingen kender fremtiden. Vi kan kigge, måle, veje og gætte. Men ingen ved, hvordan klimaet faktisk ser ud om 50 år. Men det er rigtig sejt, at du tænker på miljøet. Og på fremtiden. Der er også mange gode historier, man kan læse.

Flere samler skrald i naturen, sorterer affald, afleverer til genbrug, køber el-bil, opstiller vindmøller og mange andre gode ting. Måske kan du læse lidt om det, når du har fået ro i maven Ro på tankerne

De bedste tanker og ønsker

Børnetelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat