Brev
Jeg er nervøs for min fremtid
Da jeg var mindre var jeg entetvidne omkring klimakrisen.
Nu er jeg helt det modsatte vis jeg skal sætte ord på de følelser jeg for når jeg tænker på det er vrede, kontroltab,Tristhed,kvælningsfornemselse,undren,magtesløshed. Nogle gange kan jeg tænke for meget over det at jeg slet ikke kan sove.
Jeg føler mig tit og ofte alene om den tanke og ensom. Jeg prøver at skjule min sorg men den sider som en knude i maven og bliver ved med at vokse. Jeg har virkelig løst til at gøre noget ved det men det virker så uoverskueligt og som et uendelig arbejde.
Nogle gange har jeg bare løst til putte mig selv ned i en kasse og rejse væk fra alting men jeg vil altid være en del af den globaleopvarmning. Jeg har mange bøger om klimakrisen og jeg læser tit i dem men jo mere jeg læser jo mere bliver jeg nervøs.
Jeg er bange for min udannelse og drømme at jeg aldrig kommer til at gøre det jeg håber når jeg bliver voksen
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 10årige pige
Tusind tak for dit brev. Hvor er du god til at skrive og sætte ord på dine følelser. Du fortæller meget præcist, hvordan dine tanker om klimakrisen gør dig bange og bliver til en stor knude i maven. Jeg forstår godt, du har lyst til at få det bedre. Det vil jeg rigtig gerne hjælpe dig med.
Jeg kan virkelig godt forstå, at de voksnes snak om klimakrisen har gjort dig bange. Det er et meget stort emne, som kan gøre alle forskrækkede. Og tænker man for tit og for længe på klimakrisen, kan man blive helt trist og miste modet. Så skal man lidt væk fra tankerne. Så man kan blive glad igen.
Måske er det derfor, du ønsker at rejse lidt væk fra det hele en gang i mellem? For at holde en pause fra tankerne. Det tror jeg.
Men klima og fremtid er meget vigtigt for dig. Er det rigtig forstået? Du kan faktisk slet ikke lade være med at læse om det. Men de bøger du læser, gør dig mere og mere nervøs. Du undrer dig, bliver vred, trist og du ved slet ikke, hvad du skal gøre. Og så kommer knuden i maven. Og den “bliver ved med at vokse“.
Knuden i maven er din krop, som prøver at sende dig en besked. Heldigvis tror jeg, du er klar til at lytte. Er du klar? Jeg tror, din krop fortæller dig, at du skal gå væk fra tankerne. For du trænger til en pause, så du kan blive glad igen og sove godt om natten.
Hvis du kommer for tæt på ild, skynder du dig væk. Ellers brænder du dig. Og det gør ondt. På samme måde skal du væk fra klimakrisen, bøgerne og tankerne et stykke tid. Ellers bliver knuden i maven ved med at vokse. Og det gør ondt på dig. Giver det mening?
Men hvordan går man væk fra tankerne?
Det bedste er at tale med en voksen, som kan hjælpe dig til en tanke-pause. Har du mod på det? Du skal ikke gå med dine svære tanker alene. De skal deles, så du får lidt ro i maven. Det er første skridt væk fra tankerne. Jeg foreslår, du skal tale med dine forældre. Eller bare en af dem. Er det mon en mulighed for dig?
Du kan fx starte med at vise dem dit brev og mit svar. Find et tidspunkt, hvor der er roligt hjemme hos dig. Hvor dine forældre har tid til at lytte. Sig fx “Mor og far. Jeg har noget I skal læse. Det er vigtigt og betyder meget for mig”. Når de så har læst brevet, kan I nok få en god snak om, hvordan dine forældre kan hjælpe dig videre.
Hvis du klikker her, kommer du til en side på BørneTelefonen, som handler om at være bange. Her er 5 skridt du kan tage, som fører dig væk fra tankerne og knuden i maven. Der er også en guide til at få Ro på tankerne. Den kan du altid have hos dig, hvis du mærker knuden igen. Måske kan du læse det sammen med dine forældre?
Hvis du hellere vil tale med andre om dine tanker, kan du måske tale med bedsteforældre. Eller en lærer eller pædagog på din skole. Du er også velkommen til at skrive herind igen eller ringe til BørneTelefonens rådgivere anonymt på 116111. Det vigtigste er, at du får talt ud om dine tanker.
Til sidst vil jeg lige sige, at ingen kender fremtiden. Vi kan kigge, måle, veje og gætte. Men ingen ved, hvordan klimaet faktisk ser ud om 50 år. Men det er rigtig sejt, at du tænker på miljøet. Og på fremtiden. Der er også mange gode historier, man kan læse.
Flere samler skrald i naturen, sorterer affald, afleverer til genbrug, køber el-bil, opstiller vindmøller og mange andre gode ting. Måske kan du læse lidt om det, når du har fået ro i maven Ro på tankerne
De bedste tanker og ønsker
Børnetelefonen