Brev
fobi for nåle
hej børnetelefonen.
jeg er en pige og er lige blevet tolv i juli.
så nu betyder det at jeg skal have mit tolv års stik.
men jeg er såååååå bange for det. I dag var min mor og jeg inde for at få det lavet. Da min mor fortalte mig at jeg skulle have det i dag så begyndte jeg at græde fordi jeg synes det er forfærdeligt. så vi havde en tid tidligt om morgen så vi kom, men det endte med at vi måtte gå igen fordi jeg ikke turde. da vi så kom ud i bilen så fik jeg den største skideballe nogensinde. Hun skældte mig ud og råbte og banede, jeg begyndte at græde og hun skældte mig endu mere ud. Så vi fik en tid samme dag klokken elleve. Og vi gik derind og satte os. Så blev jeg kaldt op, vi gik derind jeg begyndte at græde, og til sidst måtte vi gå fordi hun havde en anden hun skulle hjælpe. da vi kom ud i bilen begyndte jeg at græde, og sagde at jeg gerne vil have fået det, men at jeg ikke turde. Jeg fik igen mega meget skæld og da vi kom hjem (Min næse er meget stoppet så når jeggræde løber min næse helt vildt) gik jeg ud på toilettet og tog noget papir og begyndte at tørre min næse. Jeg havde en aftale men en ven, men jeg havde ikke energi til det, og da jeg sagde det så blev min mor rasende. jeg blev så ked af det at jeg lukkede døren og låste den. Jeg fik dobbelt så meget skæld ud som før. Hun sagde at hvis jeg ikke låste op så ville hun hente min veninde og få hende her over og se hvordan jeg opførte mig.
Jeg har virkelig brug for hjælp!😭
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Jeg kan godt forstå, du synes det er ubehageligt at skulle stikkes ved lægen. Det kan være svært at få ro på, når man er bange. Det er der rigtig mange børn og voksne der også er. Og det er bestemt  ikke rart at få skæld ud fordi man blev bange for stikket. Det hjælper ikke til at få det bedre.
Måske har du haft nogle dårlige oplevelser før, hvor du skulle stikkes? Du er jo blevet stukket en del gange, da du som lille skulle vaccineres – måske er der noget du kan huske fra dengang, som dukker op hos dig nu. Og det er jo vigtigt at få hjælp til, og nu ved din læge og mor at du ikke har det godt med at skulle stikkes.
Hvis det er smerten/fornemmelsen af indsprøjtningen der bekymrer dig, så føles stikket kun som et lille prik og selve indsprøjtningen kan svie og strammer lidt i huden. Det er det. Men du kan spørge lægen eller din mor om, I kan sætte et plaster eller smøre en creme med bedøvelse på det sted, hvor du skal vaccineres. Jeg ved, at man købe creme og plastre på Apoteket med bedøvende savle i, som kan man kan sætte på et stykke tid før. Det hjælper til, at du ikke mærker stikket så meget.
Det er altid en god ide ikke at kigge på nålen, eller kigge væk når lægen stikker og tage en dyb indånding, det plejer at hjælpe rigtig meget. Det hjælper også andre, når de skal stikkes. Måske er det også en idé at lytte til noget dejlig musik eller kigge på en god video på mobilen imens, måske med headset på. Da vi var små børn, så var det ofte en bog eller noget legetøj, som hjælper med at det ikke føles så slemt.
Når man får en vaccination så er det rigtig hurtigt overstået, og lægen er god til det, de gør det jo hver evig eneste dag. Det kan være lidt ømt bagefter, men det kan man nusse lidt på, så det beroliger.
Jeg kan godt forstå du blev ked af det, da din mor skældte dig ud og truede dig med at din veninde ville se, hvordan du opførte dig. Det er ikke ok. Har du prøvet at snakke med din mor om, hvor nevøs du er over nålen og stikket? At du har brug for at hun er rolig og hjælper dig, uden at skælde ud. Måske i sammen kan komme frem til en løsning hvor hun hjælper dig med at overvinde din frygt, uden at skælde ud? Måske er der en anden, du er tryg ved som kan gå med til lægen?
Jeg håber at du finder modet frem og får stikket overstået. Jeg håber mine forslag kan hjælpe dig og jeg tror på, du kan klare det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen