Brev
Jamen
Hej børnetelefonen,
jeg er en pige på 13 år jeg har lavet selvskade for nogle måneder siden men jeg kan ikke huske så godt hvorfor jeg lavede selvskade kun noget med jeg var meget stresset
jeg skal her i næste uge til møde med min pædagog og en fra kommunen og hun skal spørge ind til mine problemer
jeg ved ikke om jeg skal lyve og bare sige at jeg har det godt
jeg syndes det er virkelig svært fordi jeg har snakket meget med kommunen igennem nogle år men jeg er virkelig nervøs denne gang
jeg får hele tiden angstanfald og jeg kan virkelig ikke styre mig jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du rækker ud efter hjælp og skriver her til brevkassen. Det kræver et stort mod.
Jeg kan læse, at du har lavet selvskade for nogle måneder siden, måske fordi du var stresset. Nu skal du til møde med din pædagog og en fra kommunen og er i tvivl om hvad du skal sige til mødet.
Du skriver, at du har snakket meget med kommunen gennem nogle år, men denne gang er du meget nervøs og får hele tiden angstanfald. Det lyder virkelig ikke rart, jeg kan godt forstå, at du er nervøs. Selvom du har snakket med kommunen flere gange, kan jeg forestille mig, at det kan være meget angstprovokerende at skulle sidde og snakke om sine problemer.
Jeg ved fra andre unge, som skriver her til brevkassen, at de også kan blive meget nervøse når de skal til møde på kommunen. Det er derfor helt normalt at have det som du har det lige nu. Det betyder dog ikke, at det ikke kan være rigtig ubehageligt at have det sådan.
Jeg kan læse, at din pædagog skal med til mødet.
Kan du snakke med din pædagog om, hvordan du har det med det her møde? Jeg tænker måske, at det kunne gøre din angst mindre, hvis I havde snakket sammen inden mødet. Du kunne fortælle din pædagog, at du er rigtig nervøs og måske snakke om de ting du gerne vil sige til mødet. På den måde kan din pædagog hjælpe dig, hvis du under mødet glemmer hvad du gerne vil sige, fordi du er nervøs. Hvad tænker du om det?
Hvis du syntes, at det er svært at skulle snakke med din pædagog om det, så er det faktisk også muligt at få en bisidder. Måske ved du det allerede, men jeg deler lige tanken med dig under alle omstændigheder.
Det er sådan, at når et barn eller en ung skal til møde med kommunen, har de ret til at få en bisidder. En bisidder er en voksen, som kan snakke med dig inden mødet og er med til mødet med kommunen. Bisidderen kan hjælpe dig til at få sagt de ting du gerne vil og kan hjælpe dig under mødet, hvis der er noget der er svært. En bisidder er der for din skyld.
Du kan få en bisidder gennem BørneTelefonen. Vores bisiddere har hjulpet mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, kan du ringe til BørneTelefonen på 116111. Du kan også ringe direkte til bisidningen på 35555556.
Skal du lyve?
I forhold til dit møde med kommunen spørger du, om du bare skal lyve og sige, at du har det godt. Nu ved jeg ikke, om det er første gang du har lavet selvskade eller om det er sket før. Hvad jeg ved fra andre unge, som laver selvskade, så er der ofte noget de gør, når de ikke har det så godt. Du skriver selv, at du ikke rigtig kan huske hvorfor du har lavet selvskade men at det nok var noget med at du var meget stresset.
Derfor tænker jeg, at det bedste ville være at være ærlig overfor din pædagog og den fra kommunen, du skal til møde med. At stoppe med at lave selvskade er sjældent noget nogen kan klare alene. Ofte laver man jo selvskade fordi man har det rigtig skidt og på en eller anden måde har brug for at lukke for sine tanker og følelser. Kan du mon kende det?
Hvis du er ærlig og fortæller hvordan du har det og at du har lavet selvskade til mødet, kan de bedre hjælpe dig med at få den hjælp som du har brug for, for at få det godt. For du fortjener at have det godt og leve et ungdomsliv uden at selvskade.
Ved andre, hvordan du har det?
Jeg kommer også til at tænke på om du mon har nogle andre du kan tale med om hvordan du går og har det. Måske et familiemedlem eller en lærer du er tryg ved? Det er nemlig rigtig vigtigt at få talt om de svære ting, som fylder. Det kan måske også hjælpe med at tage toppen af nervøsiteten og angsten, som du oplever lige nu.
Til slut vil jeg give dig et link til foreningen for spiseforstyrrelser og selvskade. Her kan du læse mere om det at selvskade og de har også forskellige former for rådgivning.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og at du kan finde modet, som du har vist ved at skrive her til brevkassen, til at få sagt hvordan du har det. Du fortjener nemlig, at få den hjælp du har brug for, så du kan  få det godt!
Du er altid velkommen til at skrive ind igen eller ring ind til BørneTelefonen på: 116111
Jeg hepper på dig
Kærlig Hilsen BørneTelefonen