Brev
Drilleri
Hej, jeg er en pige på 11, min kærste er lige slået op, han sagd ejer var grim og lignede en ko, vilkede af fået mig til at Overvej om jeg virkelig er grim, han sagde også at jeg skulle dø vilkede har fået mig til at overveje det, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg er virkelig bange fordi de har nogen billeder af mig som de sender ogs de er nogen af hans venner, og de siger jeg ligner en dreng, har virkelig brug for hjælp.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Hvor er det godt, du har skrevet til BørneTelefonen. Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg, at du føler dig alene.
Det er modigt af dig at række ud og skrive dit brev, når du har det sådan. Det viser mig, at du er en stærk person. Det er modigt at bede om hjælp.
Jeg synes, det du beskriver lyder som mobning. Når nogen driller, er det for sjov. Men hvis nogen ikke stopper med noget tarveligt, men bare blive ved og ikke hører på dig – så er det mobning.
De ting, din eks-kæreste har sagt til dig, lyder rigtig ubehagelige. Det lyder som, at han af den ene eller anden grund har set sig sur på dig, og så har han fået nogle med på at mobbe dig.
Når man bliver mobbet, er det umuligt ikke at tage det personligt. Man føler, at det har noget at gøre med den person, man er. Og til sidst kommer man måske til at tro, at der er ’gode grunde’ til, at man bliver mobbet. Men det er der ikke.
Børn mobber tit andre, fordi de bare løber med uden at tænke over det. De gør det måske i virkeligheden for ikke selv at føle sig udenfor. Det er derfor ikke din skyld, at du bliver mobbet. Men det er dig det går udover.
Mange, der bliver mobbet oplever, at deres selvværd og selvtillid bliver mindre og mindre. Og ensomheden større og større.
Nogle får ligefrem en ’stemme i hovedet’, der taler ligesom mobberne. Jeg kommer til at tænke på, at du måske får det sådan, når du bliver i tvivl, om de har ret i alle de grimme ting, de siger.
Andre kan mærke det i kroppen og får kvalme, ondt i maven eller andet. Mobning kan føles på mange dårlige måder. Måske kan du også kende noget af det.
Jeg synes, du skal fortælle nogle voksne om mobningen, så de kan hjælpe dig. Det er de voksnes ansvar, at børn ikke bliver mobbet. Du kan få hjælp til at få fortalt om mobningen på denne side.
Det er ikke så vigtigt, hvem du siger det til – bare det er en, du er tryg med. Du kan fx sige det til dine forældre eller til en af dine lærere. Det er godt ikke at være alene med mobningen.
Det er vigtigt, at du siger det på et tidspunkt, hvor de har god til. Du kan fx sige “mor og far, jeg vil tale med jer om noget vigtigt. Hvornår har I tid?”.
Du skriver i dit brev, at dem der mobber dig, har nogle billeder af dig, du er bange for de deler.
Så forsætter mobningen på nettet eller på besked. Så føles det måske som om, at der aldrig er ’helle’, og man at man hele tiden er på vagt. Det er meget hårdt.
Hvis nogen deler billeder af dig, uden du vil have det, har du ret til at få dem slettet. Man har ret til selv at bestemme, hvad der sker med billeder af én. Det er derfor ulovligt at dele billeder af andre uden at have fået lov.
På hjemmesiden SikkerChat kan du få hjælp til, hvad du og dine forældre kan gøre – de har også en brevkasse. Du kan også få mange gode råd til, hvordan du bruger de sociale medier og tjenester på en sikker måde. Sikker Chat har også en Youtube-kanal med gode råd til både børn og forældre.
Du har ret til en hverdag uden mobning. Derfor skal der gøres noget. Og det står i loven, som skolen skal rette sig efter. Skolen skal nemlig have en anti-mobbestrategi.
Du kan altid tale med os på BørneTelefonen om det. Og dine forældre, kan tale med ForældreTelefonen. Så kan vi sammen tænke over, hvordan du får den bedste hjælp.
Her på BørneTelefonen hører vi desværre fra mange børn, der bliver mobbet. Jeg ved, at mange af dem får det bedre, når de får sagt det til en voksen og får hjælp.
Vi har en side om mobning. Der er gode råd, og du kan også læse andre børns breve om mobning.
Du var virkelig modig, da du skrev dit brev. Jeg tror på, at du kan bruge dit mod og din styrke til at få talt med nogen om det.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116111. Det hjælper for mange. Man skal ikke gå alene med mobning.
Kærlig hilsen BørneTelefonen