Brev
Brystkræft
Kære bb
Jeg er virkelig i tvivl, om hvordan man kan tjekke sig selv for brystkræft?
Hvis man nu skulle være så uheldig. Min mor har haft brystkræft, så jeg er selv ret bange, for at jeg også får det.
Håber i kan hjælpe mig!
Kh pigen
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til Brevkassen for at få hjælp. Du skriver, at din mor har haft brystkræft, og du er bange for også at få det, og derfor gerne vil lære at undersøge dig selv. Jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig, at en person så tæt på dig har været ramt af en alvorlig sygdom. Jeg synes, det er super sejt, at du handler på din bekymring og søger hjælp, så du kan få ro i sindet igen – og dit brev efterlader mig med et indtryk af, at du er en rigtig fornuftig pige.
Brystkræft er jo desværre blevet en relativ hyppig lidelse. Til gengæld er lægerne blevet bedre til at behandle den, så i dag er overlevelsen meget bedre end for bare 10 år siden. Det er en sygdom, der kan ramme både kvinder og mænd – dog oftest voksne kvinder.
Man siger, at risikoen er langsomt stigende fra 25-30 års alderen og topper omkring 60 års alderen. Så som du kan læse, så er din risiko aktuelt næsten forsvindende lille, men med din historie så kan jeg godt forstå, at du alligevel tænker på det.
Man kender ikke helt baggrunden for sygdommen i detaljer. Man kender nogle risikofaktorer som fx alkohol, fysisk inaktivitet, natarbejde og visse hormontilskud, der øger risikoen. Desuden har man i nogle familier særlige genfejl, der også gør, at man er i øget risiko. Det er noget, som man kan blive undersøgt for – dog kræver det, at der er flere tilfælde i familien, der opfylder nogle specifikke kriterier, men det er noget som din læge ved meget mere om.
Lægen kan også hjælpe dig med at undersøge dine bryster og vise dig, hvordan du fremover selv kan tjekke dem. Det er i virkeligheden ikke så svært, men det kan være rart lige at få en professionel til at vise, hvordan man gør det rigtigt. Ellers handler det jo egentlig bare om systematik – altså, at man får mærket begge bryster igennem i hele deres udstrækning og gerne i både stående og liggende stilling.
Du vil altid være den bedste til at undersøge dig selv – især, hvis du gør det til en vane at gøre det en gang i mellem – så lærer du nemlig dine bryster at kende. Skulle du mærke en knude eller anden udfyldning, så fortvivl endelig ikke. I din alder er det ret almindeligt, at brystvævet føles knudret, og det er faktisk endnu en grund til, at jeg tænker, at det kan være en god idé at have lægen med på råd første gang, at du gør det – så du med det samme kan få vished og blive beroliget.
Du skriver ikke noget om, om du mon har snakket med nogen om dine tanker? Jeg tænker her fx på din mor, en bedsteforælder eller god veninde? Måske en af dem vil hjælpe dig med at tage ned til lægen? Det er kun sundt for alle kvinder at lære at undersøge deres bryster på en rigtig måde, og for dig kunne det måske være rart med flere ører til at lytte med og lære. Måske I endda efterfølgende kan aftale, at I sammen fremover undersøger jeres bryster en eller to gange om året – det kan være lettere at huske, hvis man er flere om det. Hvad tænker du mon om det?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at blive beroliget lidt igen. Jeg kan til fulde forstå din bekymring, selvom din risiko aktuelt er meget lille, og der vil findes flere mere almindelige årsager til at have udfyldninger eller knuder i brystet. Jeg håber, at du har mod på at tale med nogen omkring dine bekymringer sammen med lægen. Har du flere spørgsmål eller ønsker du flere råd, så er du altid velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen på 116 111 eller kontakte os via Børnechatten.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen