Alt falder fra hinanden

Hej,

jeg ved ikke helt hvorfor jeg skrive der her

jeg tror bare jeg har brug for at få lettet hjertet eller hvad man skal sige.

Men altså, jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det men jeg har bare så meget lyst til at give op.

Det følese lidt som om alt bare falder fra hinanden og jeg kan ikke gøre noget for at stoppe det.

Jeg har det tit som om jeg ikke rigtig er til stede, jeg går bare lidt rundt og ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv.

Jeg er så træt og ked af det hele tiden og nogen gange ved jeg ikke engang hvorfor.

Jeg tror største delen af det skyldes at jeg hader mig selv, og jeg mener virkelig hader. Jeg hader bogstavligtalt alt ved mig selv, den måde jeg ser ud på, den måde jeg er på, den måde jeg snakker på, bare virkelig alt.

Skolen stresser mig rigtig meget og tanken om eksamner, prøver og nogle gange bare tanken om at skulle tage i skole udløser angstanfald.

Og jeg ved ikke hvad der er galt med mig, men jeg tager aldrig med til noget socialt mere så som fester og cafeture af den simple årsag at tanken om at skulle spise foran andre giver mig lyst til at græde og jag kan ikke overskue at skulle indtage så mange kalorier som alkohol jo indeholder, mad og vægt styrre nærmest hele mit liv og jeg hader det så meget.

Jeg ved ikke hvor jeg med hen vil det her, men jeg kan snart ikke mere.

Jeg går i seng om aftene om håber jeg aldrig vil vågne op igen og når jeg så desværre vågner om morgenen har jeg lyst til at græde fordi jeg vågnede.

Og så går jeg hele dagen og forestille mig ting jeg kunne høre for at ende mit liv fx når jeg går ved siden af en vej tænker jeg “jeg kunne løbe ud foran den lastbil” osv og det er ikke fordi jeg har lyst til at tænke sådan, der er bare noget jeg gør.

Jeg skræmmer mig selv nogen gange for at være ærlig.

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Det er virkelig flot og godt af dig at skrive herind. I perioder, hvor man ikke har det så godt, kan ens tanker skræmme en. Nogen kan opleve at blive helt overraskede over, at de kan have sådan nogle tanker og det kan også være med til at ændre ens selvbillede. Gad vide, om det er sådan du oplever det eller helt anderledes?

Vi kan alle have brug for at få lettet hjertet og det er også vigtigt at tale med andre, når man har det svært. Det er derfor så godt, at du skriver herind om hjælp og dette brev vil også omhandle, hvordan du kan få talt med andre om, hvordan du har det, så du kan få den rette hjælp.

Jeg synes det er rigtig flot, at du reagerer på dine tanker om at skulle gøre en ende på det hele og at du stopper op og går imod de negative tanker – sådan! Din situation kan blive anderledes og jeg får en fornemmelse af viljestyrke og selvbevidsthed, når jeg læser dit brev.

En mulighed er, at du taler med dine forældre om, hvordan du har det – både med dig selv, skolen og mad. Det kan både være rart at have nogen, som kender til, hvordan man har det og kan støtte en. Samtidig vil du kunne tale med dem om, hvilken hjælp der er bedst for dig. For nogen kan det være en hjælp at tænke over, hvad man gerne vil sige på forhånd og overveje, hvornår det er et godt tidspunkt at tale sammen. Hvordan vil du have det med at tale med dine forældre?

Du skriver, at du ikke har lyst til at deltage i det sociale eller gå til fester, da du ikke kan spise foran andre og tænker på kalorieindtag. Gad vide, om der er nogen, der kender til din situation? Nogle gange kan det at kontrollere ens madindtag give en fornemmelse af kontrol. Men det er ikke en langsigtet måde at have kontrol på og kroppen har brug for mad for at kunne fungere. Derfor tænker jeg, at det er meget vigtigt, at du får talt med nogen om det.

En mulighed er, at du kontakter egen læge for at fortælle om, hvordan du har det, at du nogle gange tænker på, at du vil væk herfra og hvordan du har det med mad. Det kan for mange være ret svært at skulle sætte ord på, hvordan man har det – også overfor ens læge. Men en læge kender til at have det som du og skal kunne hjælpe dig. Hvis du finder det svært at skulle sige til din læge, er en mulighed også, at du skriver det hele ned og viser det i et brev. Hvilken måde vil være bedst og hvornår kan du mon få en tid hos din læge?

Du skriver, at du bliver stresset over skolen, eksaminer og har oplevet angstanfald. Jeg har talt med andre, som har oplevet nervøsitet forbundet til skolen - det kan for eksempel være tanker om, hvad andre mon tænker, om man gør noget dumt eller en nervøsitet for ikke at kunne leve op til egne forventninger. Gad vide, hvilke tanker der går igennem dig, når du oplever at blive stresset over skolen? Jeg tænker, at det er godt, hvis du får talt med den lærer du er mest tryg ved eller en studievejleder. De vil kunne hjælpe dig og guide dig i, hvad der kan gøres. Det kan også være, at I kan lave bestemte aftaler, som kan hjælpe dig med at få det bedre med skolen og eksaminer. Hvem vil være bedst at tale med og hvornår kan det lade sig gøre?

I dit brev skriver du, at du ikke kan lide dig selv – gad vide, hvornår du startede med at få det sådan med dig selv? Jeg har talt med flere, som er mere kritiske overfor sig selv og hurtigere føler, at de fejler end andre. Der kan være så mange forventninger forbundet med, hvordan man ’skal’ være og det kan være svært at leve op til. Sådan tror jeg faktisk, at mange unge har det. Gad vide, om du kan genkende det? Det er vigtigt at lytte til sig selv og finde frem til sine egne realistiske mål. Det kan være godt at huske på, at man kan komme ud af mange snoede stier på sin vej og samtidig ende, som man ønsker. Vi er alle forskellige og vi skal finde vores egen måde at være på. Giver det mon mening? I den forbindelse tænker jeg, at det er vigtigt at gøre ting, som man holder af, når man har det lidt svært. Hvilke ting kan du godt lide at lave?

Det er vildt flot og modigt at du har skrevet herind – det viser også, at du har modet til at få hjælp. Det er vigtigt du ikke går alene med dine tanker og følelser, men får hjælp til at få det bedre. Håber derfor du måske vil starte med at få en snak med din læge, vær åben omkring alt det du har fortalt mig, vis gerne lægen dit brev til os og mit svar. Så får lægen et godt udgangspunkt for at fornemme hvad der fylder. Måske lægen også vælger at henvise dig til en psykolog, som er god til at lytte og hjælpe dig til at ændre dine tankemønstre og støtte dig i at se alle dine styrker og værdier. Det er helt ok, at have brug for hjælp, det er der rigtig mange der får i løbet af livet, men det er ikke alle der er lige så seje som dig, at række ud efter den.

Du er meget velkommen til at ringe eller chatte med BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale videre om det. Nummeret er 116 111 og du vil være anonym.

Ønsker dig alt det bedste og sender et stort kram fra BørneTelefonen.

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.