Voldtægt og overgreb

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Når det ikke bliver accepteret, at man siger ’nej’ til sex (lige meget relationen og en eventuel optakt til sex), så er det et overgreb. Det er godt, du rækker ud efter hjælp ved at skrive herind. Det, du har oplevet, er voldsomt og ikke noget du skal gå med alene.

Du må være både chokeret og oprørt over at noget, som egentlig startede helt uskyldigt med at I ville prøve hash og blev lidt opstemte, endte som det gjorde. Der er mange unge, der prøver at ryge hash. Det er dog kun, hvis man besidder hash (altså har hash på sig), at man kan blive straffet, og her er det afgørende, hvor meget du har, om det er til dig selv eller om du sælger det videre osv. Du skal altså ikke være bange for, at det er noget, politiet vil straffe dig for.

Ham fyren fra din klasse, som gjorde det her mod dig, er ude på meget dybt vand. Ikke nok med at have begået et seksuelt overgreb, så afpresser han dig og truer med at sende billederne til dine venner og familie. Det hele er dybt ulovligt. Selvom han måske den første gang du og din veninde var forbi havde fået indtryk af, at du blev opstemt, så vil det ALDRIG være din skyld, at han endte med at gøre, hvad han gjorde. Du har helt klart afvist ham og sagt nej flere gange - og tilmed prøvet at sparke ham væk. Du har altså gjort ALT, hvad du kunne for at stoppe det, der skete. Jeg ved ikke, om du ved, at det også er yderst strafbart at sende sådan nogle billeder videre mod din vilje? Det er altså ikke dig, der kan risikere noget i denne sammenhæng, det er kun ham.

Der er ikke noget at sige til, hvis du føler dig utryg, fortvivlet og er ked af det. Det må være svært for dig at koncentrere dig og have en normal hverdag med alle de tanker, du går rundt med alene? For at du kan komme videre, bliver du nødt til at fortælle til nogen, hvad der er sket. Jeg synes, som du også gerne selv vil, at du skal gå til politiet. Det er ikke i orden, at ham fra din klasse får lov til at slippe afsted med det, han har gjort. Det bedste ville nok være, hvis du fortalte det til dine forældre, før du går til politiet. Du er nemlig under 18 år, og det betyder, at politiet alligevel skal tage kontakt til dine forældre, efter du har snakket med dem. Du kan eventuelt snakke med din gode veninde om det først, så hun kan støtte dig I at komme videre. En anden mulighed er at tage kontakt til et af Danmarks tre centre for seksuelle overgreb/misbrugte. De ligger i København, Odense og Århus. De vil også kunne hjælpe dig med at tage en graviditetstest.

Jeg håber, du vil bruge noget af det mod, som du har vist at du har ved at skrive herind, til at fortælle hvad du har oplevet til dine forældre og politiet. Jeg håber, også at du slap ud af at skulle mødes med fyren fra din klasse igen, og at der ikke er sket dig mere. Du skal dog vide, at lige meget hvad der er sket efter du skrev herind, ændrer det ikke på alvorligheden i det han allerede har gjort overfor dig. Du er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du skulle have brug for det. Jeg ønsker dig alt det bedste med på vejen.

Kærlige hilsner,

BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.