Brev
Videregivelse af seksuelle handlinger uden samtykke.
Hej. Min ekskæreste har som hævnhandling, viderefortalt flere af vores private, intime handlinger til sine venner uden mit samtykke.
Har jeg nogen rettigheder/er der nogen lovgivning der stemmer imod dette, eller har han den fulde ret til at dele disse situationer, da han også selv var til stede.
Jeg har tidligere fortalt ham, at jeg ikke ønsker det delt, så han er klar at det er uden mit samtykke.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Dét må være virkeligt ubehageligt for dig, at din eks-kæreste har delt jeres intime liv med andre.
Intime oplysninger og detaljer er så sårbare, netop derfor er de private. Private oplysninger skal ikke deles – og det er et brud på uskrevne regler at dele dem.
Nu er vi jo ikke en juridisk brevkasse. Jeg kan dog sige, at ud fra dine få oplysninger og min viden på området, findes der ingen lov om, at det han gør, er forbudt.
Men én ting er sikkert: Ud fra ’almindelig god opførsel’, er det helt forkasteligt at ’hævne sig’ ved at dele private detaljer og intimiteter, også selv om din ekskæreste selv deltog i dem.
Hævnhandlinger er uacceptable
Det lyder som om, at I er gået fra hinanden på en voldsom måde: Din ekskæreste virker i vildrede over, hvordan han skal håndtere sine følelser og tanker. Han har tydeligvis tabt kompasset. Han ved jo, at du ikke har givet ham lov til at dele ud af jeres privatliv.
Du skal vide, at du er i din gode ret til at give udtryk for, at hans handlinger er uacceptable og ubehagelige! Du har ret til at insistere på, at han skal stoppe med at fortælle jeres intime og private ting videre.
Det er nemlig ikke alene lovgivning (eller manglende lovgivning), der bestemmer, hvorvidt hans opførsel er i orden eller ej.
Har han delt på SoMe?
Du bruger selv ordet, at han har “delt”. Dette bliver ofte brugt, hvis man deler noget på de sociale medier.
Du ved det sikkert allerede godt: Hvis han på noget tidspunkt deler noget på SoMe, så har du mulighed for at få hjælp ved at kontakte SletDet
Her sidder der rådgivere, du kan tale med, og de vil sammen med dig kunne lægge en lille plan for, hvad du kan gøre. Deling af billeder på medierne uden samtykke er jo klart ulovligt.
Hvis I går på samme uddannelse
En anden mulighed er, at gå til en lærer eller din studievejleder. Måske er der en mægler på skolen, som I kan gøre brug af. Nogle gange kan SSP kontaktes og de har en mægler. Ved en mægling skal begge parter gå ind i dialogen frivilligt. Og det kan måske blive et problem. Men det kan være et forsøg værd – eller hvad tænker du?
Hvem kan du tale videre med?
Det er vigtigt, at du får talt med flere en mig, der kan støtte dig. Jeg ved jo ikke, om det er muligt for dig at tage fat i en lærer eller studievejleder på skolen – eller om du har nogle forældre, du kan tale med om denne ubehagelige situation, som din ekskæreste har bragt dig i?
Jeg tænker også på, at du måske har gode venner, som du tør betro dig? Måske kan I sammen få nogle ideer til, hvad du kan gøre?
Måske har du også lyst til at tale med nogen, der slet ikke kender dig. Så kan du kontakte os anonymt på BørneTelefonen tlf. 116 111. Når vi taler sammen på telefonen, kan det føles lettere at få ideer. Det er lettere at komme med forslag, når man som rådgiver har lidt mere information.
Det er jo ekstremt voldsomt at blive ramt lige dér, hvor man i tillid til nogen, har været sammen intimt. Det er klart, at du reagerer, som du gør. Jeg tænker, at du reagerer på en meget konstruktiv måde ved at skrive end til os. Det er så godt, at du ikke bøjer nakken. Det er nemlig ikke okay, at din eks-kæreste udsætter dig for denne situation, der er fuldstændig urimelig.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine råd og snart kan lægge det hele bag dig. Jeg hepper på dig!
Kærlig hilsen BørneTelefonen.