Brev
Utro med en fra klassen???
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen
Hej BB…
Jeg er en pige på 16, og har den mest fantastiske kæreste, som jeg også går i klasse med.
Men her for nogle dage siden var vi til klassefest, hjemme hos en fra klassen. Jeg blev stangstiv og gik i seng med en af de andre drenge.
Jeg vågnede næste dag, hvor min kæreste kommer ind ad døren og ser mig græde. Han begynder at ruske i ham drengen fra klassen, og råber ham i hovedet “HVAD HAR DU GJORT?”
Min kæreste går så stille hen til mig og spørger mig, hvad der er sket. Og jeg kigger på ham imens jeg græder, og undskylder.
han kiggede trist og skuffet på mig. Han sagde så “jeg så godt hvor fuld du blev, men jeg er stadig ked af det, du har gjort” Vi snakkede/diskuterede videre med ham i lidt tid, og så besluttede vi os for at tage hjem hver for sig..
Jeg har ikke set ham eller skrevet med ham i flere dage. Jeg har prøvet at skrive til ham men han svarer ikke..
Jeg er rigtig ked af over det der skete og ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg vil ikke miste ham for jeg elsker jo ham.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Jeg kan godt forstå, du er rigtig ked af, at du kom til at være sammen med ham drengen. Det er også meget uheldigt. Men det er rigtig godt, at du valgte, at fortælle din kæreste sandheden med det samme.
Jeg tænker, at det må have været meget ubehageligt for dig, at vågne op ved siden af jeres klassekammerat, og fortryde. Selv om man er meget fuld, har man stadig ansvar for, hvad man laver. Jeg synes, det er vigtigt, at man ikke drikker mere, end at man stadig kan kontrollere sine egne handlinger og ved, hvad man laver. Både for ens egen, men også for andres skyld. Man kan både komme til at såre andre, men man kan også bringe sig selv i fare, hvis man drikker sig alt for fuld.  Jeg synes derfor, du skal tænke over, at du i fremover ikke drikker mere, end at du stadig ved, hvad du laver og kan tænke nogenlunde klart, så der ikke sker dig noget. Måske har du allerede selv tænkt over det?
Din kæreste er formentlig såret og ked af det, der er sket. Jeg kan godt forstå, at du ikke vil miste ham, og at du også er rigtig ked af det over det, men du må nok acceptere, at han har brug for at lægge lidt afstand til dig, og at det nok er derfor, du ikke har hørt fra ham den sidste uge. Måske har han brug for at tænke, og mærke efter, hvad han har lyst til.  For ham er situationen også ’dobbelt’ så slem, fordi han både er blevet svigtet af hans kæreste og måske en af hans venner. Han tænker sikkert meget på, om han kan stole på jer igen, efter det, der skete til festen. Samtidig risikerer han at miste jer begge to, hvis han ikke kan/vil tilgive jer.
Jeg synes, at det bedste du kan gøre er, at skrive et brev til din kæreste, hvor du fortæller ham, hvor meget du holder af ham, og at du godt kan forstå, hvis han er sur og ked af det. Du må spørge om han på nogen måder kan tilgive dig, da du ikke har lyst til at miste ham. Måske er det også en idé, at du skriver, at du fremover ikke vil drikke mere, end at du stadig ved hvad du laver, så noget lignende ikke sker igen. Du må nok stadig acceptere, at der måske går noget tid før du hører fra ham – hvad end han beslutter sig for at tilgive dig eller ej. Du kan måske også skrive til ham, at du sagtens kan forstå, hvis han har brug for at tænke over det i et stykke tid, og at det er helt ok.
Jeg håber, I sammen finder ud af, hvad der bedst at gøre nu og fremover – uanset om I er sammen eller ikke.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen