Brev
Temprament problemer
Hej jeg er en dreng på 13 år der er bange for at blive smidt ud af mit eget hjem fordi jeg har temprament problemer og godt kan blive hidsig meget hurtigt men jeg ville høre om jeg godt kunne blive smidt ud af huset på grund af det
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige dreng
Du fortæller, at ‘temperamentsproblemer’ og alkohol/stoffer er blevet et problem for dig. Jeg kan også se på dit brev, at du er bange for at blive smidt ud hjemmefra. Det må føles utrygt for dig at gå rundt og være usikker på, om du kan blive boende i dit eget hjem.
Jeg vil gerne starte med at spørge lidt ind til dine temperamentsproblemer og det med alkohol/stoffer, hvis det er okay? Jeg tænker nemlig på, om dine temperamentsproblemer kan have noget at gøre med, at du drikker – eller måske tager stoffer?
Det er sådan, at folk kan reagere meget forskelligt, når de drikker. Nogle mennesker kan blive mere vrede, eller hidsige, end de plejer. Det skyldes, at hjernen påvirkes af alkohol. Og drikker man meget alkohol på kort tid, kan det forstærke ens temperament – fordi man lettere taber kontrollen.
Nogle gange, når man begynder at drikke for meget, eller tage stoffer, så er det fordi man går rundt med nogle svære følelser. Måske nogle følelser, som man har svært ved at forklare andre. Og som man også har svært ved at kontrollere. Mon det er sådan du har det? Måske skyldes den vrede du føler, at du har nogle tanker, eller følelser, som er svære at rumme?
Gad vide om dine forældre ved, hvordan du egentlig har det med både alkohol/stoffer og dine problemer med temperamentet? Dine forældre har brug for at forstå, at du har behov for hjælp. Du har ikke brug for trusler om at blive smidt ud hjemmefra eller andet. Det giver dig kun mere utryghed.
Dine forældre har brug for at kende til dine tanker og følelser. På den måde kan de tage ansvar for at hjælpe dig. Hvis dine forældre ikke er gode til at hjælpe dig – så må du bruge andre voksne.
Din situation føles måske endnu mere uoverskuelig, fordi du er teenager. Teenageårene kan nemlig  i sig selv være en forvirrende tid. Specielt fordi der sker en kæmpestor udvikling med en. Og det er ikke altid, at man kan forklare sig selv eller andre, hvad man føler.
Jeg vil derfor råde dig til at tage fat i en voksen, som du er tryg ved. Det kan for eksempel være en lærer ovre i skolen. Hvis det er svært for dig at tale om dine tanker og følelser, så kan du måske vise dit brev og dette svar? Måske kender du en person længere ude i familien, du hellere vil tale med? Måske taler du godt med en kammerats mor? Det er ikke så vigtigt hvem, du taler med, så længe personen ser og hører dig.
Måske kan du ikke komme i tanke om nogen, som forstår dig og det, du fortæller? Og som vil kunne hjælpe dig? Ikke alle har forældre eller personer tæt på, som de kan bruge. Så er der andre muligheder.
Her kan du til enhver tid tale med voksne, der kan hjælpe dig:
1. Du kan tale om misbrug og din situation derhjemme her:  https://bornetelefonen.dk/henvisninger/kabs/eller https://bornetelefonen.dk/henvisninger/netstof/
2. Du spørger i dit brev, om man kan blive smidt ud hjemmefra, hvis man har temperamentsproblemer. Det får mig til at tro, at der er nogen derhjemme, der har nævnt noget om det. Hvis du bekymrer dig om at blive smidt ud, så kan du prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge. Her kan du fortælle om din situation. Så kan kommunen fortælle dig om, hvordan de vil hjælpe dig. Som sagt: Du har behov for – men også ret til – hjælp. Vær ikke bange for at ringe. Den voksne, du taler med, vil have fokus på at hjælpe dig. Vi kan også hjælpe dig med at finde nummeret – ring på tlf. 116 111.
Det er sådan, at alle børn har ret til en tryg barndom med omsorg og kærlighed, og til at behandles med respekt. Af og til kan der opstå konflikter og skænderier mellem børn og forældre. Det er helt almindeligt. Men alle børn har ret til at bo et trygt sted, og til at blive behandlet godt.
Hvis du har lyst til at fortælle os lidt mere om din situation, så er du meget velkommen til enten at chatte, eller ringe på: 116111. Så kan vi sammen finde ud af, hvordan vi bedst hjælper dig videre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.