Brev
Svampe
Jeg har læst på nettet at svampe er ufarligt hvis man gør det rigtigt, og jeg har virkelig meget lyst til at prøve det, men ved ikke om jeg skal?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig Tusind tak for dit brev. Det er godt at du skriver herind. Jeg kan godt forstå din nysgerrighed omkring at prøve svampe. Det er meget normalt at man som teenager er ekstra nysgerrig på verden omkring en. Jeg bliver lidt nysgerrig på hvorfor du mon har lyst til at prøve det? Er det af nysgerrighed? Fordi du ønsker at få tankerne væk fra noget, der er svært i din hverdag? Fordi du har hørt om nogen, der har prøvet det? Eller måske noget helt andet? Jeg vil rose dig for efter du har læst om det på nettet, at du stopper op og mærker efter. Dels fornemmer du følelsen af du gerne vil prøve det, men der er også noget der får dig til at skrive herind og udvise en tvivl om det mon er noget du skal?
Men jeg vil gerne fraråde dig at prøve det. Jeg ved ikke lige hvor du har læst at det er ufarligt. Vi reagerer alle forskelligt på indtag af stoffer så måske denne person har været heldig. Man ved ikke, hvordan lige præcis ens krop reagerer, eller om man har en særlig sårbar psyke eller fysik, der gør, at man bliver ramt hårdt af stoffernes skadelige virkning. Alle stoffer kan give en rigtig dårlig oplevelse. Man kan blive meget utilpas fysisk og psykisk, fx kaste op eller få panikangst. Der er altid en risiko ved at tage stoffer, og for mange ender eksperimenter med at man bliver afhængig, og det kan ende i store personlige, helbredsmæssige og sociale konsekvenser. Som ung er hjernen endnu mere sårbar overfor stoffernes skadevirkninger end ved voksne. Det kan derfor påvirke fx din udvikling og din evne til at lære. Derudover er det ulovligt at indføre, udføre, sælge, købe, udlevere, modtage, fremstille, forarbejde og besidde stoffer. Straffen kan være helt op til 16 års fængsel. Jeg beklager at det nok ikke lige er det svar du havde håbet på, men for mig at se er der intet positivt ved at tage stoffer. Og det er vigtigt for mig, at du har et informeret grundlag at gå ud fra. Såfremt du har brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. De kærligste hilsner Børnetelefonen