Brev
alkohol
Kære børnetelefonen.
Jeg er en piie på 14 år som lige er startet på en ny skole i 7 klasse. Jeg er allerede faldet godt til, og kommet ind i en fast vennegruppe jeg er megaglad for. Jeg var meget ensom på min gamle skole så det er ret at komme ind i en vennegruppe man er glad for.
Der er mange i min nye klasse som allerede er begyndt at drikke og især min vennegruppe. De drikker tit alkohol i weekenderne. I næste weekenden har de inviteret mig til en gyserfilm aften hjemme hos en af drengene og den vil jeg helt klart med til. I frik finder jeg så ud af at gyseraften er et dæknavn for at forældrene ik finder ud af at de faktisk ska drikke.
Jeg har det ik godt med at jeg skal lyve for forældrene og jeg har heller aldrig prøvet at drik før. Det ved de andre ikke, og de ved hellere ikke at jeg ik har lyst til at drik. Hvad skal jeg gøre.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige,
Tak for dit brev, hvor du skriver, at du er startet på en ny skole, og at du nu er inviteret med til en gyseraften, som egentlig er et “dække” for en fest, hvor der skal drikkes i smug for jeres forældre. Det gør dig utryg, da du ikke ønsker hverken at drikke eller lyve for dine forældre.
Desværre er der i vores samfund en tendens til, at nogle unge kan føle sig presset til at drikke alkohol, så hvor er det godt, at du skriver herind for at få hjælp.
At føle sig presset til alkohol
Er desværre noget vi ofte hører fra børn og unge, som skriver eller ringer herind. Du er derfor ikke alene om at synes, at det er svært, at sige fra.
Og jeg vil altid understrege, at det er vigtigt at holde fast i hvem du er og hvad du har lyst til – lad aldrig nogen presse dig til noget, som du ikke har lyst til!
Du lyder som en utrolig fornuftig, sød og vellidt pige. Du vil gerne fortsætte med at være en del af gruppen, men vil ikke deltage i drikkeri og løgne. Og det er bare så vigtigt, at man mærker efter hvor ens grænser går, og ikke lader andre overtræde dem.
En styrke at række ud efter hjælp
I dit brev spørger du hvad du skal gøre. Hvor er det modigt, at du rækker ud efter hjælp.
Et godt råd, jeg vil give dig, er derfor, at du prøver at tale med én eller flere af dine nye venner. Du kan evt. vælge én, du er særlig tryg ved. Eller måske du kan fornemme, om der er andre, der har det ligesom dig?
Du kan prøve at fortælle din ven(ner), at du ikke har lyst til at drikke alkohol. Du behøver egentlig ikke komme med en grund, for gode venner bør respektere én som man er.
Hvis du føler, at de er gode til at lytte og forstå dig, kan du også være ærlig overfor dem og sige, at du er mega glad for at være en del af vennegruppen og at du bliver glad for at blive inviteret med, men at du faktisk har det dårligt med at skulle drikke og lyve over for dine forældre.
Du kan prøve at sige til dem, at du nok selv skal sige til, når du har lyst til at drikke alkohol. Så skal du nemlig ikke hele tiden tænke på det og føle dig presset.
Byt alkohol ud med alkoholfrit
Et andet råd er, at tage noget med til “festen”, du kan drikke i stedet for. Det kunne fx være is-the eller sodavand. Man kan slippe for meget pres og mange spørgsmål, hvis man til fester står med et fyldt glas i hånden. Kunne det være en idé at prøve det?
Det kan også være, at dit mod til at sige fra overfor alkoholen også hjælper nogle af dine venner til at sige fra.
Jeg håber meget, at det er nogle gode venner, der lytter til dig og respekterer, når du siger fra overfor at drikke, og at du fortsat bliver inviteret med til festerne.
Man kan have brug for hjælp fra voksne
En sidste ting er, at jeg synes at du skal tale med dine forældre om, hvordan du har det. De kan sikkert også hjælpe dig med at navigere i alt det med nye venner, fester osv., så du ikke bliver presset til noget, som du ikke har lyst til.
Som du selv skriver, så er det ikke rart at lyve overfor sine forældre. Der kommer sjældent noget godt ud af en løgn – tværtimod. Til gengæld kan åbenhed og ærlighed åbne op for tilliden. Hvis dine forældre stoler på dig, kan I sammen finde nogle rammer for, hvordan du kan deltage i festerne, uden at skulle gå på kompromis med hvad du har lyst til.
BørneTelefonen er her for dig
Her til sidst får jeg lyst til at vise dig en side om alkohol, som vi har på BørneTelefonens hjemmeside. Du kan finde den her: Alkohol
På siden kan du blandt andet læse breve fra andre unge, som beskriver hvilke tanker der følger med, når man selv eller ens venner, begynder på alkohol.
Og der er råd til, hvad ud kan gøre, hvis du føler dig udenfor fællesskabet, på grund af alkohol.
Hvis du har brug for at få vendt situationen igen, er du også meget velkommen til at kontakte os os på BørneTelefonen på 116111.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen