Kom til at drikke…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13

Gruppepres er slet ikke i orden. Hvor er det godt, du har skrevet ind. Tak for det. Forhåbentlig læser mange andre unge dit brev og dette svar. Gruppepres er nemlig noget, der desværre sker for rigtig mange.

Når man føler sig presset til at gøre noget, bliver ens grænser overtrådt. Det kan være rigtig ubehageligt. Ens grænser skal vennerne respektere, lige som man selv skal respektere vennernes grænse. Tror du dine venner er klar over, du ikke havde lyst til eller må drikke? Det kan være en god idé at snakke med dem om, at du egentlig ikke havde lyst til at gøre det. Er der nogen af dem, du kan snakke med?

Det er dit eget valg om du vil fortælle det til dine forældre eller ej. Men jeg tror, at det er vigtigt at du fortæller om gruppepresset. Så det ikke fortsætter blandt jer. Når man siger noget højt, kan det gøre, at man ikke hele tiden føler en stor klump i halsen. Og det kan være rigtig rart. Tit kan det være svært at fortælle sine forældre noget. Måske det kan hjælpe, hvis du viser dem dit brev og svaret her. Så de forstår, at du det kom til at gøre var under stort pres fra andre. Måske vil de spørge hvorfor du ikke gik eller lod være - det kan være svært at forstå, når man ikke selv har stået i den situation under gruppepres. Måske din far eller mor også har følt sig presset, da de var på din alder. Det kan jeres snak måske begynde med...

Hvis du vælger at snakke med dine forældre, viser du også at de kan stole på dig, at du ved hvilke aftaler der hjemme hos jer og du har brug for deres hjælp til at det ikke bliver værre med gruppepresset. Du kan måske snakke med den af dine forældre, som du snakker bedst med - eller måske dem begge?

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug