Brev
Jeg drikker for meget og kan ikke styre mig
Hej
Jeg har et problem som jeg håber at I kan hjælpe mig med!
Jeg er en 18-årig pige og går på gym. Mit problem er at jeg drikker for meget, og ikke kan styre mig når jeg drikker. Når jeg er til fest eller i byen, så sker det tit at jeg kommer til at drikke alt for meget. Jeg mister lidt kontrollen og kan ikke styre mig. Jeg er meget impulsiv normalt og det bliver bare værre når jeg så er fuld.
Det resulterer i at jeg lyver overfor mine forældre om hvor jeg er og hvem jeg er sammen med. Jeg kan godt mærke, at de måske har en fornemmelse af at jeg ikke altid fortæller sandheden og det gør dem naturligvis urolige og bekymrede. Jeg bliver så flov dagen efter fordi jeg har løjet og når de så spørger ind til hvad jeg lavede om aftenen, så bygger jeg videre på min løgn.
Jeg får så dårlig samvittighed, og siger til mig selv, at nu må jeg tage mig sammen og lære at styre mig når jeg drikker, men så næste gang jeg drikker, går det galt igen.
Jeg er bange for at jeg har et alkoholproblem, men jeg har ikke lyst til at snakke med mine forældre om det, fordi jeg ikke vil gøre dem bekymret, og fordi jeg er rigtig glad for den frihed jeg har.
Jeg håber virkelig at I kan hjælpe mig og har nogle gode råd til hvordan jeg måske kan begynde at drikke mindre.
Hilsen K
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år.
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen, og deler dine tanker med os. Du skriver bl.a., at du er bange for, at du har et alkoholproblem.
Mange unge skal selv undersøge, hvad deres grænser er ift. alkohol og de forskellige ting, der kan foregå i situationer, hvor man drikker. Umiddelbart lyder det mere som om, at du er i sådan en proces, end at du har et alvorligt alkoholproblem. Men det er vigtigt og flot, at du er opmærksom.
Du fortæller, at du får dårlig samvittighed over for dine forældre, og måske også dig selv, når du har drukket for meget og fx har løjet. Når man har det sådan ofte, kan det skabe en sårbarhed og en følelse af, at man ikke er god nok. De mange følelser kan være som en stor sort sky, der vokser og vokser over ens hoved. Er det mon noget, du kan genkende?
Det kan være nogle svære og store følelser at gå med alene. Det er virkelig godt, at du har fundet mod til at skrive til os.
At være impulsiv kan være en kæmpe styrke – i mange sammenhænge. Det kan også blive en udfordring, hvis det får nogle negative konsekvenser, kombineret med fx. alkohol. Man kan måske komme til at overskride ens egne grænser, og ikke passe godt nok på sig selv?
Når man er på din alder, kan der være flere ting, man ikke deler med sine forældre. Det kan dog blive til en ond cirkel, når du ikke deler de store ting, som betyder noget for dig. Og de ting, som har betydning for, at dine forældre fx kan hjælpe med at passe på dig. Måske kunne du bruge dem til at støtte dig?
Jeg kan godt forstå følelsen af, at du bliver flov over, at du tager dig selv i at lyve for dine forældre. Din løgn får flere og flere vinger at flyve på. Kan du mon følge mig?
Du er opmærksom på, hvad alkoholen gør ved dig. Og at der måske er nogle ting, der er svære at styre. Og det er virkelig godt! Du kan ændre dit drikkemønster – fx. ved at drikke mindre. På BørneTelefonen har vi 5 gode råd om alkohol, som jeg håber kan give dig inspiration og gode råd til at drikke mindre. På dette link kan du læse mere.
Nogle mennesker bruger alkoholen som en hjælp til noget, der er svært. Fx er der nogen, der mærker, at deres svære følelser forsvinder for en kort stund. Eller at de bliver mere modige, og glemmer deres usikkerheder. Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor mon du drikker så meget, at du ikke føler, at det er godt? Hvilke ting sker der, når du ikke kan styre dig? Hvad giver dig dårlig samvittighed?
I dit brev kommer du med så mange velovervejede tanker. Så jeg er sikker på, at du kan bruge nogle af de tanker og overvejelser, til at få en forståelse af, hvad alkoholen hjælper dig med? Hvis du kan komme det nærmere, er det måske også nemmere at finde ud af, hvad du har brug for at fokusere på, og måske få hjælp til, i stedet for at bruge alkoholen?
Du har en kæmpe styrke i dig. Du kan mærke dine grænser, og har brug for at handle på dem. Du har allerede forsøgt at ændre på at drikke for meget. Du skal nu bare have nogle konkrete råd, nogle aftaler med dig selv og måske får du brug for støtte af én eller flere, som du er tryg ved.
Bliver det for svært alene, så bed en veninde, eller måske dine forældre om støtte og forståelse. Forældre vil oftest deres børn det bedste. Og det kan være en stor hjælp, hvis dine forældre ved lidt mere om, hvordan de kan støtte dig. Det kan også lette dit hjerte at åbne op for dine forældre.
Du har vist stor styrke ved at skrive herind. Jeg tror, at du vil kunne bruge styrken til at forandre din situation.
Hvis det ikke går, som du ønsker, eller du har brug for andet eller mere støtte, så er du altid velkommen til at ringe eller skrive til os.
Vi er her for dig!
Kærlige hilsner BørneTelefonen.