Halv psykotisk anfald

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære T på 18 år

Tak for dit brev.

Det er godt at høre, at du kommer fra et stabilt og kærligt hjem. Selv om man gør det, kan man godt få nogen venner, som man prøver at ryge hash og tage stoffer sammen med. Det kan blive det man gør, når man er sammen. Mange gange kan det blive mere og mere vildt. Man prøver at tage forskellige slags stoffer og også blande dem. Ens grænser rykker sig hele tiden og man kan begynde at ryge hash, hvis man keder sig. Man kan sige, at det bliver en dårlig vane at ryge hash og tage stoffer.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg på, om dine forældre mon vidste, at du tog stoffer? Jeg tænker også på, om I kunne få dagen til at fungere, når I havde taget stoffer hele natten?

Det må have været et stort chok for dig, da du fik en overdosis, og vågnede op på sygehuset. Det lyder også meget ubehageligt, da du en uge efter, oplevede at du ikke havde kontrol over dig selv, da du var ude at køre med din kæreste. Det er helt normalt, at man kan få det sådan, når man har taget stoffer. Når man hører og ser ting, der ikke er der, taler man om, at man har hallucinationer.

Den panik/dødsangst du oplever, er en normal reaktion på det store chok det var for dig at få en overdosis. Jeg kan høre, at der er flere ting, som gør det svært for dig i hverdagen. Det er helt normalt efter det, du har oplevet.

Jeg tænker, at du har brug for hjælp fra en læge eller en psykiater for at få det godt igen.  Jeg ved ikke, om du blev tilbudt noget hjælp efter du havde fået en overdosis? Det lyder ikke som om, at du får noget hjælp nu. Jeg synes derfor, at du skal tage kontakt til din læge og fortælle ham/hende om, hvordan du har det. Ligesom du har beskrevet det i dit brev. Lægen vil vurdere, om du fx skal have hjælp af en psykiater.

Hvis du synes det er svært selv at tage til lægen, kan du måske spørge en af dine forældre eller en veninde om de vil tage med dig. Du kan også vise lægen det brev, du har skrevet til Brevkassen. Der beskriver du, hvordan du har det på en rigtig god måde.

Jeg håber, at du tager mod til at få hjælp til at få det godt igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug