Hvad skal jeg gøre??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 18 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du synes, det er en svær situation. For hvor kan jeg godt forstå, at du må have mange overvejelser. Og dem beskriver du jo så fint i dit brev.

Du fortæller, at du har en flirt, som du er rigtig vild med og I går også i seng sammen. Han ryger hash og det er du meget imod, og af samme grund vil du heller ikke være kærester med ham, selvom han har spurgt dig.

Jeg vil starte med at sige, at du skal vide, at du er virkelig moden og kløgtig, at du siger helt nej tak til hash. Fordi det er ikke en god idé, og jeg synes, det er rigtig godt, at du klart har ytret dig om, at du er imod det.

Du spørger, om du kan gøre mere for at hjælpe ham eller om du bør stoppe med at være seksuel med ham, for ikke at udvikle dybere følelser.

Til dit spørgsmål synes jeg, det er vigtigt, at du mærker efter i dig selv. Hvad føles rigtigt? Det lyder ikke som om han kan se alvoren i sit misbrug, selvom du har prøvet at fortælle ham, at du ikke synes om det. Du har faktisk været så god, at du har sat en ramme for, at han ikke skal være påvirket, når I er sammen, og det har han ikke respekteret, hvilket endte med et skænderi. Du skriver, at I er blevet venner igen.

Men når jeg læser dit brev føler jeg, at du ikke kan acceptere at han ryger hash, og det er også vigtigt, at man respekterer sig selv. Det er en meget voksen holdning du har, som jeg bestemt synes er værd at holde fast i.

Hvis han ikke kan respektere dine følelser, hvorfor skal du så acceptere hans misbrug? Han siger til dig, at du ikke skal blande dig, fordi han er voksen. Men når man er voksen er man også nødt til at indse, at ens handlinger har konsekvens. Hvis han virkelig ønsker at være kærester med dig, så må han også respektere, at du ikke ønsker stoffer i jeres forhold. Ellers er konsekvensen at I ikke kan være kærester.

Du beskriver også, at du er meget fysisk tiltrukket af ham. Det er altid dejligt at få den der rare fornemmelse, når man ser/tænker på en person, man synes er attraktiv. Hvis du selv kan være i, at I udelukkende er sammen seksuelt, så er det den vej, du kan vælge. Jeg føler dog på dit brev, at der er flere følelser end blot seksuelt. Det tænker jeg, fordi du vælger at skrive det her brev for at få hjælp til jeres relation. Har jeg mon forstået det rigtigt?

Derfor kan det også være meget svært at slippe den relation, I har sammen. Måske fordi du inderst inde ønsker mere end blot seksuelt, men heller ikke vil have en kæreste, der har et misbrug. Det er et dilemma, jeg sagtens kan forstå er super svært at være i.

Derfor tror jeg også, det kan være rart for dig at prøve lidt tiltag, inden du tager en afgørende beslutning.

Misbrugsportalen

Mit bedste og mest konkrete bud på, hvordan du kan forsøge at hjælpe ham er ved at opsøge Misbrugsportalen – BørneTelefonen (bornetelefonen.dk) Hos Misbrugsportalen kan man som pårørende til en misbruger få gode råd og støtte.

Jeg tænker, at det er det, du kan få mest ud af lige nu. De kan give dig nogle arbejdsredskaber til, hvordan du bedst håndterer din flirts misbrug. Hvordan du hjælper ham til at hjælpe sig selv.

For det, der er ved misbrug er, at personen som regel har svært ved selv at se, at de har et problem, og det er også den fornemmelse, jeg får, når du beskriver din flirt.

De kan også hjælpe, hvis du kan få overtalt din flirt til at få hjælp. Alt det vil de helt sikkert rådgive dig omkring.

Jeg håber, du finder den bedste løsning for dig, så du kan blive afklaret omkring din flirt og dig selv.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug