Ingen alkohol til mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Mange tak for dit brev omkring alkohol som jeg meget gerne vil svare på. Jeg ved at der er mange unge der gør sig tanker om alkohol og fællesskab og jeg er sikker på, at der er mange, der vil kunne genkende den problematik du tager op.

Først vil jeg lige sige, at jeg synes det er virkelig godt, at du taler med alkohol med din mor og at I prøver at forhandle om hvor meget du må drikke. Jeg bider mærke i, at hun ikke totalt afviser at du indtager alkohol, da hun siger ok til to genstande. Jeg kan godt forstå at det er træls, når du oplever at de andre får helt frie rammer til at bestemme hvor meget de drikker, men måske forholder det sig ikke helt sådan i virkeligheden.

Det er måske ikke alle der tør tale med deres forældre om det og derfor bare siger, at de selv må bestemme. Der er selvfølgelig også de forældre der har et meget frit syn på alkohol, det kan være meget forskelligt.

Jeg kan ikke helt læse ud af dit brev, om du har prøvet at drikke tidligere eller om det bliver første gang til sidste skoledag? Hvis du har prøvet at drikke lidt tidligere og du ved at du godt kan tåle mere end to genstande, så må du prøve at tage endnu en snak med din mor. og forhandle antallet af genstande. Har du fortalt hende de ting du også skriver til mig? Ellers kan du overveje om du vil vise hende brevet og mit svar, så hun kan se hvilke tanker du gør dig omkring det at du gerne vil drikke have lov til at drikke lidt mere.

Har I talt om hvad det er hun er bekymret for i forhold til alkohol, udover at det kan gå ud over din træning? Er der  måske noget særlig hun er nervøs for - fx at du bliver dårlig, gør noget dumt eller farligt, ikke kommer hjem som aftalt? I kan prøve at tale om disse ting og du må prøve at  berolige hende. Kunne det være en mulighed at aftale med din mor, at du sender hende en sms et par gange i løbet af dagen og giver hendes nummer til en af dine veninder, hvis du skulle blive utilpas?

Har I talt om alkohol i klassen? Ellers synes jeg det vil være en rigtig god ide hvis jeres lærer tager det op med jer i klassen inden sidste skoledag. Der er også nogle forældre der vælger at holde et fælles møde og sammen udarbejde nogle aftaler omkring alkohol og fester og det kan nogle gange gøre det lettere, når alle ved hvad spillereglerne er.

Mange unge bliver overrasket over, hvor lidt der skal til i starten, for at bliver beruset og det derfor ender med, at man kommer til at drikke mere end kroppen kan klare, hvilket både kan være ubehageligt, men også risikabelt helbredsmæssigt. Så derfor er det en rigtig god ide at lægge langsomt ud og lære sine egne grænser i forholdt til alkohol at kende stille og roligt.

Jeg håber du får en god snak med din mor og at du får en helt forrygende sidste skoledag.

Mange varme hilsner fra Børnetelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug