Brev
Ingen alkohol til mig
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 16 år og går i 9. klasse. Der er begyndt at komme ret mange fester omkring mig, og jeg vil så gerne med til nogle af dem, meen der er bare lige det, at min mor hver gang siger: – “Kun to genstande”.
Alle de andre har ingen grænse, og jeg føler mig som et lille barn som ikke må drikke en skid.
Jeg har snart sidste skoledag og den er jo på ingen måder alkoholfri, derfor syntes jeg det er træls at jeg ikke må drikke mere end de 2 genstande. Pisse træls. Jeg har sagt, at jeg jo er 16 år og faktisk selv må købe alkohol, men det er hun totalt ligeglad med.
Derefter begynder hun også at blande min træning ind i det. “Og det bliver din træner jo nok ikke glad for” og blablablaa. Jeg føler mig bare udenfor fællesskabet, da man mange gange kun er med hvis man har fået lidt at drikke.
Er det normalt i 16 års alderen at det kun er 2 genstande? eller er det bare min mor der er overbeskyttende, og ikke kan acceptere at jeg er ved at blive en stor pige?
Knuzzz mig
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Mange tak for dit brev omkring alkohol som jeg meget gerne vil svare på. Jeg ved at der er mange unge der gør sig tanker om alkohol og fællesskab og jeg er sikker på, at der er mange, der vil kunne genkende den problematik du tager op.
Først vil jeg lige sige, at jeg synes det er virkelig godt, at du taler med alkohol med din mor og at I prøver at forhandle om hvor meget du må drikke. Jeg bider mærke i, at hun ikke totalt afviser at du indtager alkohol, da hun siger ok til to genstande. Jeg kan godt forstå at det er træls, når du oplever at de andre får helt frie rammer til at bestemme hvor meget de drikker, men måske forholder det sig ikke helt sådan i virkeligheden.
Det er måske ikke alle der tør tale med deres forældre om det og derfor bare siger, at de selv må bestemme. Der er selvfølgelig også de forældre der har et meget frit syn på alkohol, det kan være meget forskelligt.
Jeg kan ikke helt læse ud af dit brev, om du har prøvet at drikke tidligere eller om det bliver første gang til sidste skoledag? Hvis du har prøvet at drikke lidt tidligere og du ved at du godt kan tåle mere end to genstande, så må du prøve at tage endnu en snak med din mor. og forhandle antallet af genstande. Har du fortalt hende de ting du også skriver til mig? Ellers kan du overveje om du vil vise hende brevet og mit svar, så hun kan se hvilke tanker du gør dig omkring det at du gerne vil drikke have lov til at drikke lidt mere.
Har I talt om hvad det er hun er bekymret for i forhold til alkohol, udover at det kan gå ud over din træning? Er der  måske noget særlig hun er nervøs for - fx at du bliver dårlig, gør noget dumt eller farligt, ikke kommer hjem som aftalt? I kan prøve at tale om disse ting og du må prøve at  berolige hende. Kunne det være en mulighed at aftale med din mor, at du sender hende en sms et par gange i løbet af dagen og giver hendes nummer til en af dine veninder, hvis du skulle blive utilpas?
Har I talt om alkohol i klassen? Ellers synes jeg det vil være en rigtig god ide hvis jeres lærer tager det op med jer i klassen inden sidste skoledag. Der er også nogle forældre der vælger at holde et fælles møde og sammen udarbejde nogle aftaler omkring alkohol og fester og det kan nogle gange gøre det lettere, når alle ved hvad spillereglerne er.
Mange unge bliver overrasket over, hvor lidt der skal til i starten, for at bliver beruset og det derfor ender med, at man kommer til at drikke mere end kroppen kan klare, hvilket både kan være ubehageligt, men også risikabelt helbredsmæssigt. Så derfor er det en rigtig god ide at lægge langsomt ud og lære sine egne grænser i forholdt til alkohol at kende stille og roligt.
Jeg håber du får en god snak med din mor og at du får en helt forrygende sidste skoledag.
Mange varme hilsner fra Børnetelefonen