Brev
Hvad skal jeg gøre
Hej, jeg er en dreng på 13 og har brug for hjælp.
Det er nogle af mine klassekammerater som der ryger
cigaretter, så gruppepresset de mig til, at prøve en cigaret, men det var forfærdelig.
Min forældre siger også altid at jeg skal holde mig fra det, som jeg også vil gøre.
Jeg skal snart til tandlæge, men jeg er bange for at de kan se at jeg har prøvet en cigaret, jeg ved nemlig ikke hvor meget man skal have røget for at det er synligt for tandlægerne. Jeg ved heller ikke om jeg skal fortælle mine forældre, hvad skal jeg gøre?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige dreng
Det lyder godt nok som en træls oplevelse for dig, at dine klassekammerater pressede dig til at prøve en cigaret. Jeg kan godt forstå hvis du ikke synes, det var særlig fedt!
Det er meget normalt, at føle sig lidt presset, når vennerne spørger om man vil gøre noget, man egentlig ikke helt har lyst til. Men det lyder som om du nu har fået en helt sikker oplevelse af, at det ikke er noget for dig at ryge cigaretter.
Det vil måske gøre det nemmere, at sige nej tak en anden gang, hvis dine klassekammerater spørger dig igen. Så kan du sige til dem: ”Det har jeg prøvet, det var ikke lige noget for mig”.
Du kan roligt tage til tandlægen, uden at være bekymret. Der skal en hel del cigaretter til, før det kan ses på tænderne. Med hensyn til dine forældre, kan du spørge dig selv, om det giver dig dårlig samvittighed, at de ikke ved det?
Hvis du har det sådan, kan du sige til dem, at du har haft en oplevelse, hvor du følte dig presset til at prøve det, men har nu fundet ud af, at det i hvert fald ikke var noget for dig. Har du mon mod på det?
Jeg ønsker dig det aller bedste
Mvh BørneTelefonen
Flere gode råd til unge Om alkohol
Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?
Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?
Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.