Brev
Hjælp mig jeg er bange for mig selv og Hvad jeg kan finde på
Hej
jeg er en dreng på 14 som startede med små kriminelt da jeg var 12 såsom og tage lidt stoffer og ja lidt hærværk men Da jeg så blev 13 kom jeg med i et tæskehold og nu her hvor jeg er 14 laver jeg ikke bare små ting mere nu er jeg bandemedlem og er en stor drugdealer og har slået et par stykker ihjel og tager dagligt hårde stoffer og er voldsdømt og narkodømt og en masse andet og har en masse våben og pistoler på mit værelse hvad skal jeg gøre
håber det giver mening
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 14 år
Hvor er det godt, du skriver. Det lyder til, at der er sket rigtig meget for dig de sidste to år.
Nu ved jeg slet ikke, om det er sådan, du har det. Men mon du har oplevet de to år lidt som en ”glidebane” – altså at det er startet med småkriminelle ting, og så er det pludselig endt ud i noget, der er svært at overskue?
Jeg spørger, fordi jeg ved, vi alle kan opleve at stå et sted, hvor vi synes, det hele er meget uoverskueligt.
Lige meget hvad så er det super sejt, at du skriver til os. Det er et tegn på, at du tænker over, hvad du kan gøre for at ændre på det.
Du er lige nu 14 år. Selvom du har prøvet meget allerede, så er du ikke så gammel i forhold til loven. Fordi du er 14 år, så er du stadig under den kriminelle lavalder.
Det betyder, at du ikke kan straffes for de ting, du har lavet. Til gengæld har du mulighed for at få en masse hjælp til at komme ud af kriminaliteten.
Jeg har på fornemmelsen, at du skriver herind for at blive lidt klogere på, hvilken slags hjælp, du kan få? I hvert fald lyder det som om, at du lige nu er havnet i en situation, som er svær at overskue alene.
Jeg må også indrømme, jeg bliver meget bekymret, når du fortæller, at du har slået nogen ihjel og er en stor drugdealer. Derfor tænker jeg også helt sikkert, at du har brug for hjælp til at komme ud af kriminaliteten.
Jeg tænker også, at nogle af dine venner er i den bande, som du også er en del af. Derfor kan det måske føles svært at gøre noget ved kriminaliteten, fordi en bande kan være en slags familie også. Kan du følge mig?
Men selvom det kan føles svært at fjerne sig fra en bande, så er det muligt. Der findes noget, som hedder ”EXIT”-programmer.
Hvis man melder sig til det, så får man en masse støtte til at få skabt sig et andet liv. Det er blandt andet kommunen, som kan hjælpe med det. De har rigtig meget erfaring med at hjælpe unge på den måde.
Du kan selv ringe til din kommune og spørge om ”den anonyme rådgivning for unge” – så kan du helt anonymt høre lidt mere om ”EXIT”
Men du kan også få hjælp fra os til at kontakte kommunen.
Hos BørneTelefonen har vi noget, der hedder bisiddere. En bisidder er en sød og dygtig voksen, der kun har som opgave at hjælpe dig. Du kan snakke om exit-programmer med din bisidder, og bisidderen kan tage med til møder hos kommunen og generelt være din voksne støtte.
Du kan læse mere om bisidderne her: Har du brug for en bisidder lige nu? og ringe til dem direkte på 35 55 55 59.
Kunne du have mod på det?
Jeg håber meget, du har lyst og mod til at ringe til bisidderne og få en snak. Det er så godt gået, du skriver til os, og vi vil så gerne hjælpe dig endnu mere på vej.
Hvis du har brug for at snakke lidt mere med os helt anonymt, så ringer du bare til 116111. Vi er klar til at lytte.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen