Hvad kan de se i min blodprøve

Jeg røg hash for 8 dage siden. I dag var jeg så til en blodprøve om allergi. Jeg tænkte lidt over om de kan se i blodprøven om jeg havde hash i blodet. Så derfor spørger jeg om hjælp. Håber i kender svaret.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Du behøver ikke være nervøs for, at lægen kan se i din blodprøve, at du har røget hash.

Det er sådan, at man kun kan se det, man leder efter i en blodprøve. I dit tilfælde lyder det som om, at de kigger efter særlige antistoffer mod det, du mistænkes at være allergisk overfor. Alt andet vil de ikke være interesserede i. Det er dog rigtig nok, at hashen i princippet ligger i kroppen længe, og hvis der blev kigget specifikt efter dét i blodprøven, kan det ikke udelukkes at det kunne ses.

Umiddelbart har lægen/hospitalet dog ikke nogen holdning til eller interesse i at vide om du ryger hash eller ej. Blandt andet fordi deres arbejde er at hjælpe syge mennesker og behandle sygdomme. Desuden er det heller ikke op til dem at bestemme, om du må ryge hash eller ej.

Derimod er det sikkert noget dine forældre har en holdning til? Det er nemlig deres job at bestemme, hvad der er godt for dig eller ej. Mon det er dem, du tænker på, når du bliver nervøs for om det kan ses i din blodprøve, at du har røget hash?

Nu ved jeg ikke, hvor tit du ryger hash? Hvad din aftale med dine forældre er, eller deres holdning til, at du ryger hash/har prøvet det? Måske ved de det ikke? Og måske synes de ikke det er en god ide, at du begynder på det?

Måske det kunne være en ide at bringe emnet op med din far eller mor eller en anden voksen? Nogle gange kan det være meget rart at fortælle nogen om, hvad man laver og hvad man har prøvet? Nu kender jeg selvfølgelig ikke din situation og dit forhold til dine forældre. Men måske det kunne være noget, du kunne overveje? Hvis der skulle ske dig noget en dag, er det godt at de kender til det.

Jeg ved fra andre unge, at det kan være ubehageligt at skulle skjule noget og have hemmeligheder for sine forældre. Nogle bruger meget energi på at være nervøs for, at det bliver opdaget.

Mange synes, det er rart at fortælle, hvad der sker i deres liv, selvom de kan være nervøse for, hvordan forældrene eller andre voksne vil reagere. Det kan føles rigtig godt, at man ikke har noget at skjule. Måske det også kunne være sådan for dig?

Jeg håber, du kunne bruge mit svar.
Husk du altid kan ringe eller skrive til BørneTelefonen med stort og småt.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug