Stoffer.

jeg har taget cocain og ved ikke hvordan jeg skal fortælle det til mine forældre.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Du

Det var godt du skrev, for jeg kan læse, at du tænker meget over, hvordan du skal fortælle dine forældre, at du har taget kokain!

Jeg forestiller mig, det kunne være rart både for dig selv og dine forældre, at I kan tale ærligt sammen? Tror du måske, at dine forældre vil have mere tillid til dig i fremtiden, hvis du taler ærligt med dem? Også selvom det måske ikke er rart for dem at høre. På den måde viser du dem, at de godt kan stole på dig.

Det er klart, at det er et virkeligt stort skridt at skulle fortælle sine forældre, at man har prøvet at tage kokain. Den samtale kan være rigtig svær at starte på, for man ved ikke, hvordan ens forældre vil reagere. Jeg giver dig derfor et link her, som kan give dig ideer til, hvordan du kan starte en svær samtale: https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/

Jeg bliver nysgerrig på hvorfor du har taget kokain? Hvordan du mon har det i din vennegruppe? Føler du dig godt tilpas? Grunden til at jeg spørger er at, så kan du måske også dele med dine forældre, hvordan du går og har det. Hvad tænker du om det?

Jeg kommer til at tænke på om du har andre du kan tale med om det du beskriver i dit brev fx en god ven eller anden person du føler dig tryg ved. Du kan altid helt gratis og anonymt kontakte BørneTelefonen på tlf. 116111, her vil du blive mødt af voksne som lytter til dig.

Hvis det giver mening for dig kan du på Netstof  få anonym brevkasse-rådgivning af læger, psykologer og andre eksperter vedr. alkohol og rusmidler. Du kan snakke med rådgiverne om, hvordan du på den bedste måde kan tale med dine forældre. De har stor erfaring på området og har ideer og forslag til, hvordan du kan gribe samtalen an på den bedste måde.

Du har allerede udvist styrke ved at kontakte BørneTelefonen. Kan du tage næste skridt og fortælle det til dine forældre.

Jeg håber du kan brug mit svar, jeg tror på dig!

De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug