Brev
Hjælp
Hej
Jeg skriver fordi, at jeg har har nogle udfordringer, som jeg gerne vil bekende og få vejledning om.
I øjeblikket gennemgår jeg et forløb hos en psykoterapeut med fokus på at blive resocialiseret efter en lang og hård periode som mobbeoffer.
Udfordringerne som jeg vil snakke om opstod, da jeg i starten af min socialiseringsprocess var så fokuseret på at være social, at jeg gik på kompromis med mine personlige ønsker.
Jeg har ikke været tryg ved at snakke med min terapeut om følgende, men jeg tror, at det vil hjælpe at skrive til jer først.
Da jeg startede i gymnasie begyndte jeg at tage snus, ryge cigaretter, ryge hash ca. to gange om ugen, drikke en masse og tage LSD en enkelt gang. Altsammen gjorde jeg fordi jeg ikke var særlig livsklog eller social.
I øjeblikket forsøger jeg at stoppe med at ryge cigaretter. Jeg har ikke ikke taget snus i lang tid, men jeg drikker en del for at være social. Hash ryger jeg ca. to gange om måneden. Hårde stoffer vil jeg ikke tage, men jeg er bange for, at jeg vil gøre det alligevel, hvis jeg ikke træffer de rigtige valg i fremtiden.
Ved i, om min psykoterapeut har pligt til ikke at sige noget, hvis jeg fortæller ham, at jeg har taget lsd en gang, og at jeg røg hash meget i en kort periode?
En anden pinlig og forkert ting som jeg har gjort, men som jeg ikke føler at fortælle til nogen er at jeg har været sammen prostitueret nogle gange.
Jeg håber, at i kan vejlede mig om, hvad jeg skal gøre.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år,
Mange tak for dit brev, hvor du stiller nogle spørgsmål, om hvad du kan sige til din psykoterapeut uden det bliver fortalt videre.
Det er et rigtig godt spørgsmål, som du stiller!
Som udgangspunkt er det sådan, at du kan fortælle din psykoterapeut alt, uden at det må siges videre. Terapeuten har det, som hedder ”tavshedspligt”.
Dog er der nogle undtagelser, hvor denne ”tavshedspligt” ikke gælder. Fx når terapeuten vurderer, at du er til fare for dig selv eller andre mennesker. Når man er til fare for sig selv eller andre, har terapeuten nemlig det der hedder ”underretningspligt”.
Hvis terapeuten føler sig tvunget til at sige noget videre (og bryde tavshedspligten), skal han/hun først sige til dig.
Jeg tænker på, om det kunne være en god ide, hvis du stiller det samme spørgsmål til din terapeut, som du har stillet til os? At du fortæller om dine tanker om tavshedspligt. Så kan terapeuten og dig aftale, hvad der må siges videre. Jeg tænker, at det måske kan give noget ro og tryghed hos dig. Så du er 100 % sikker på, hvad der bliver sagt videre til eksempelvis dine forældre, og hvad der forbliver mellem jer.
Fx kan du sige til terapeuten: ”Jeg har tænkt over, hvad du må sige noget videre, som jeg har sagt til dig. Derfor vil jeg gerne, at vi snakker om, hvad jeg kan sige til dig, uden andre får det af vide.”
Ud over det med, ’hvad der kan siges videre/hvad der forbliver i fortrolighed’, får jeg den fornemmelse, at du måske føler, at der er nogle ting, som er pinlige at fortælle til din terapeut? Jeg tænker på, om du måske er bange for, hvordan terapeuten vil tage imod, det som du siger?
Hvis du har mod på det, kan du også snakke med psykoterapeut om det. Det er helt almindeligt, at der er nogle ting, som man synes er pinlige at tale om. Men efter at havde snakket om det, så kan det være en stor lettelse.
Måske kan det være en hjælp at tænke på, at terapeuten er der for at hjælpe dig og ikke for dømme dig, eller skælde dig ud.
Jeg håber, at brevet kan vejlede dig. Hvis du har brug mere vejledning, er du altid velkommen til at ringe eller SMS’e til BørneTelefonen på 116111 – Vi er her for at hjælpe!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen