Brev
Hash
Hej brevkasse.
Jeg ryger hash (ca. 1 om dagen) og får gjort alle mine pligter i forhold til skolen osv. Mange siger at jeg burde stoppe, men jeg har ikke rigtig lyst og føler at min hverdag er meget nemmere med en joint, for at nedsætte stressen. Er det forkert af mig at blive ved, trods hvad andre tænker?
vh- x
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Det er godt, at du nu har valgt at skrive til Børnetelefonen, for dit spørgsmål, om hvorvidt du bør stoppe med at ryge hash, er meget relevant. Du fortæller, at du klarer hverdagen med skole uanset, at du ryger hash hver dag, og det er virkelig flot, at du kan det.
Måske har du tænkt på, hvornår du egentlig startede med at ryge hash, og hvordan det har udviklet sig til at være hver dag ?
Du fortæller, at du ryger for at mindske stress. Måske var du inde i en periode med noget pres, da du startede med rygningen. Måske er det anderledes nu ?
Når du nu har valgt at skrive til Børnetelefonen, kan jeg forestille mig, at det er sådan, at det ikke kun er fordi andre siger, at du bør holde op. Måske har du også selv en ide om, at det kan være på tide at få stoppet ? Hvis det er sådan, kan det godt være, at du har brug for noget hjælp til at finde andre måder, hvorpå du kan klare perioder med ekstra belastning.
Hvis du har brug for at snakke med en voksen om, hvordan du kan komme videre, kan du henvende dig til din kommune. Alle kommuner har et tilbud om åben anonym rådgivning, hvor man kan få snakket om det, der kan være svært.
Når det er anonym rådgivning betyder det, at der ikke bliver skrevet noget om samtalen. Du kan finde nummeret til din kommune på dit sygesikringsbevis. Du behøver blot at sige, at du gerne vil tale med den åbne anonyme rådgivning. Hvis du har brug for hjælp til at få ringet til kommunen, er du meget velkommen til at kontakte Børnetelefonen på tlf. 116111.
Det kan også være, du har lyst til at læse lidt mere om hash. Selvom du ikke umiddelbart mærker nogle bivirkninger, så kan det være rart at vide, hvordan kroppen bliver påvirket af hash, og hvilke bivirkninger du kan få, hvis du har røget i lang tid.
Du kan læse om hash her: Netstof, hvis du har lyst. På Netstof.dk kan du også finde rådgivning tæt på dig. Kunne du have mod på det?
Det er kun dig, der kan vurdere, om du bør stoppe med at ryge hash. Nu har du taget initiativ til at skrive til Børnetelefonen, og jeg tror, at du allerede er godt på vej til at få taget den beslutning, der er bedst for dig.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen