Hash

Hej brevkasse.

Jeg ryger hash (ca. 1 om dagen) og får gjort alle mine pligter i forhold til skolen osv. Mange siger at jeg burde stoppe, men jeg har ikke rigtig lyst og føler at min hverdag er meget nemmere med en joint, for at nedsætte stressen. Er det forkert af mig at blive ved, trods hvad andre tænker?

vh- x

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år

Det er godt, at du nu har valgt at skrive til Børnetelefonen, for dit spørgsmål, om hvorvidt du bør stoppe med at ryge hash, er meget relevant. Du fortæller, at du klarer hverdagen med skole uanset, at du ryger hash hver dag, og det er virkelig flot, at du kan det.

Måske har du tænkt på, hvornår du egentlig startede med at ryge hash, og hvordan det har udviklet sig til at være hver dag ?

Du fortæller, at du ryger for at mindske stress. Måske var du inde i en periode med noget pres, da du startede med rygningen. Måske er det anderledes nu ?

Når du nu har valgt at skrive til Børnetelefonen, kan jeg forestille mig, at det er sådan, at det ikke kun er fordi andre siger, at du bør holde op. Måske har du også selv en ide om, at det kan være på tide at få stoppet ? Hvis det er sådan, kan det godt være, at du har brug for noget hjælp til at finde andre måder, hvorpå du kan klare perioder med ekstra belastning.

Hvis du har brug for at snakke med en voksen om, hvordan du kan komme videre, kan du henvende dig til din kommune. Alle kommuner har et tilbud om åben anonym rådgivning, hvor man kan få snakket om det, der kan være svært.

Når det er anonym rådgivning betyder det, at der ikke bliver skrevet noget om samtalen. Du kan finde nummeret til din kommune på dit sygesikringsbevis. Du behøver blot at sige, at du gerne vil tale med den åbne anonyme rådgivning. Hvis du har brug for hjælp til at få ringet til kommunen, er du meget velkommen til at kontakte Børnetelefonen på tlf. 116111.

Det kan også være, du har lyst til at læse lidt mere om hash. Selvom du ikke umiddelbart mærker nogle bivirkninger, så kan det være rart at vide, hvordan kroppen bliver påvirket af hash, og hvilke bivirkninger du kan få, hvis du har røget i lang tid.

Du kan læse om hash her: Netstof, hvis du har lyst. På Netstof.dk kan du også finde rådgivning tæt på dig. Kunne du have mod på det?

Det er kun dig, der kan vurdere, om du bør stoppe med at ryge hash. Nu har du taget initiativ til at skrive til Børnetelefonen, og jeg tror, at du allerede er godt på vej til at få taget den beslutning, der er bedst for dig.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug