Hjælp

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år,

Mange tak for dit brev, hvor du stiller nogle spørgsmål, om hvad du kan sige til din psykoterapeut uden det bliver fortalt videre.

Det er et rigtig godt spørgsmål, som du stiller!

Som udgangspunkt er det sådan, at du kan fortælle din psykoterapeut alt, uden at det må siges videre. Terapeuten har det, som hedder ”tavshedspligt”.

Dog er der nogle undtagelser, hvor denne ”tavshedspligt” ikke gælder. Fx når terapeuten vurderer, at du er til fare for dig selv eller andre mennesker. Når man er til fare for sig selv eller andre, har terapeuten nemlig det der hedder ”underretningspligt”.

Hvis terapeuten føler sig tvunget til at sige noget videre (og bryde tavshedspligten), skal han/hun først sige til dig.

Jeg tænker på, om det kunne være en god ide, hvis du stiller det samme spørgsmål til din terapeut, som du har stillet til os? At du fortæller om dine tanker om tavshedspligt. Så kan terapeuten og dig aftale, hvad der må siges videre. Jeg tænker, at det måske kan give noget ro og tryghed hos dig. Så du er 100 % sikker på, hvad der bliver sagt videre til eksempelvis dine forældre, og hvad der forbliver mellem jer.

Fx kan du sige til terapeuten: ”Jeg har tænkt over, hvad du må sige noget videre, som jeg har sagt til dig. Derfor vil jeg gerne, at vi snakker om, hvad jeg kan sige til dig, uden andre får det af vide.”

Ud over det med, ’hvad der kan siges videre/hvad der forbliver i fortrolighed’, får jeg den fornemmelse, at du måske føler, at der er nogle ting, som er pinlige at fortælle til din terapeut? Jeg tænker på, om du måske er bange for, hvordan terapeuten vil tage imod, det som du siger?

Hvis du har mod på det, kan du også snakke med psykoterapeut om det. Det er helt almindeligt, at der er nogle ting, som man synes er pinlige at tale om. Men efter at havde snakket om det, så kan det være en stor lettelse.

Måske kan det være en hjælp at tænke på, at terapeuten er der for at hjælpe dig og ikke for dømme dig, eller skælde dig ud.

Jeg håber, at brevet kan vejlede dig. Hvis du har brug mere vejledning, er du altid velkommen til at ringe eller SMS’e til BørneTelefonen på 116111 – Vi er her for at hjælpe!

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug