Hash

hey børne tlf 😉

jeg har røget hash jeg ved godt alle de dumme ting ved at ryge hash fx dårlig hukommelse over en længere periode osv.

mine forældre fandt ud af jeg havde gjort det pga af nogle kameraer hvilket ikke er vigtigt.

jeg skriver fordi jeg ikke kan se the det store problem i at gøre det igen. hash er ikke så farligt som din mor og far går rundt og tror og folk overdriver alt for meget!

når mit spørgsmål er hvorfor skulle jeg ikke gøre det igen i den nære fremtid?

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du bliver i tvivl, om det virkelig kan passe, at hash er så farligt, når du har fået at vide, at det ikke er det. Og jeg kan også godt mærke på dig, at det har gjort noget for dig, som betyder noget for dig, så jeg kan sådan set også godt forstå, du kan ønske dig, at det var ganske ufarligt...

Når du vælger at skrive her til BørneTelefonen kan jeg godt få en fornemmelse at, at du måske alligevel er lidt i tvivl? Eller at du gerne ville have, at nogen "sagde god for det"?
Jeg kan bare desværre ikke give "thumbs up" til, at du bare ryger videre, for jeg ved, at det ikke er helt ufarligt. Jeg håber, du alligevel vil læse det, jeg skriver, og måske tænke lidt over det...

Først og fremmest er det helt velkendt, at hash faktisk hæmmer udviklingen i hjernen. Når du er teenager, vokser hjernen rigtig meget, så hvis du går ind og forstyrrer den vækst, kan det få betydning for, om din hjerne udvikler sig, som den skal. Ikke kun om du bliver "klog", men hjernen styrer jo mange funktioner i kroppen, og noget af det, man også ved om hash er, at hvis man bruger det meget, kan det påvirke ens forhold til andre mennesker, så man får sværere ved det sociale.
Jeg tænker, det er en dårlig ide at sløve sin hjerne med hash, mens man er ung og har brug for at lære. Ikke kun lære de ting, der foregår i skolen, men de ting livet i det hele taget lærer én... Som sagt kan jeg godt høre på dig, at du har fået noget rart ud af at ryge hash, og det er der også rigtig mange, der får. På kort sigt.

Jeg kunne tænke mig at udfordre dig lidt, hvis du er med på den... Hvad om du prøvede at tænke over, hvad det er, hash gør for dig, hvad det betyder for, hvad du mærker, hvad du tænker, hvad du kan... Prøv at beskrive det for dig selv. Du kan skrive det ned, hvis det er mere overskueligt. Prøv så at kigge på din liste. Og skriv så ud for hver af tingene, hvordan du ellers kan få den følelse. Udfordringen er at finde mindst 3 andre måder at få samme følelse... Det kan godt være, det tager lidt tid, men det kunne være interessant at se, om du ikke fandt frem til, at der faktisk være andre ting, du kunne gøre i stedet... Det er op til dig, om du vil tage min udfordring :)

Hvis du har lyst til at læse lidt mere om hash og dets bivirkninger, så kan du kigge på www.netstof.dk eller www.uturn.dk og søge efter cannabis.
Jeg håber, mit svar var i retning af det, du havde håbet? Ellers er du velkommen til at skrive igen eller evt. prøve at ringe eller skrive direkte til os på 116111 og snakke lidt mere om det med en rådgiver. Det er gratis og anonymt.

Mange hilsener fra BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug