Brev
Hvordan siger jeg til mine forældre jeg har brug for hjælp?
Hej BørneTelefonen, jeg er en pige på 14
Her på det sidste har jeg været meget ked af det og har ikke kunne finde glæden. Og det har ikke hjulpet at komme i skole tvært imod det gør mig bare mere ked af det
Her de sidste par uger har jeg bare haft det værre end nogensinde, og jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til min forældre…
Jeg har drukket et par gange uden mine forældre har givet mig lov, og de så har fundet ud af det og været sure
Men her sidste weekend drak jeg med to af mine venner, de fandt ud af det og de blev sure, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for de kan ikke indse at det er mig der prøver at give dem tegn til at jeg har brug for hjælp
Jeg kan snart ikke mere og hvis de ikke snart indser at jeg har brug for hjælp så tror jeg ikke jeg holder meget længere.. det eneste der hjælper er når jeg drikker eller tager snus ddt er det eneste der får mig til at holde ud
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tusinde tak fordi du skriver herind. Hvor er du bare modig, at du sådan åbner dig op til mig her. Super sejt gået!
Du skriver, at du ikke har det godt , og at du har svært ved at finde glæden. Du skriver, at du drikker, også uden dine forældres tilladelse, men at du gør det for at give dem et tegn på, at du ikke har det godt. De reagerer i stedet ved at blive vrede, og du vil gerne have råd til, hvordan du fortæller dem, at du faktisk har det rigtig dårligt.
Når jeg læser dit brev, får jeg sådan en følelse af, at du er en ret omsorgsfuld pige, fordi du flere gange har prøvet at give dine forældre et kærligt, lille hint om, at du ikke har det godt. Måske for at de ikke skal blive for chokerede. Er det mon noget, jeg har opfattet rigtigt?
Dit kærlige hint har dog ikke helt haft det udfald, som var meningen. Dine forældre er desværre endt med at blive vrede på dig, istedet for at fange dit råb om hjælp. Og det kan jeg godt forstå, at du føler er frustrerende.
Nogle gange kan forældre godt reagere med at blive vrede, fordi de er bekymrede for deres barn, men det er dem, der skal hjælpe dig med at have det godt. Og derfor synes jeg det er så godt, at du skriver her, når dine forsøg indtil videre ikke har virket, som du gerne ville have, så du kan få råd til at finde en måde at sige det, så de forstår dine følelser.
Hvorfor vælger man fx at drikke, når man ikke har det godt?
Når man ikke har det godt psykisk, kan man nogle gange vælge nogle hurtige løsninger, for at glemme det der er svært. Du har fx gjort dette ved at drikke og tage snus. Det er faktisk en rimelig normal reaktion, hvis man har det skidt, og specielt hvis man ikke helt føler, at der er nogle der lytter.
Men det som får en til at glemme det svære i et øjeblik, er ikke altid særlig godt på den lange bane, og derfor kan jeg også fornemme, at det er derfor, du søger hjælp her. Det er så sejt, at du selv tager initiativ til at få det bedre. Det kan du være så stolt af!
Men hvordan er det så lige man fortæller om noget, der er svært?
Det kan nogle gange være rigtig svært at finde ud af, hvordan man starter en svær samtale. For hvordan søren skal man dog starte, så det giver mest mening? Vi har lavet en guide, som du kan bruge, hvis du synes det er svært at sige højt. Den finder du her.
Jeg tænker ud fra dit brev, at det ville kunne være rart for både du og dine forældre, at I kan tale åbent og ærligt sammen, uden at de bliver vrede. Og derfor kunne det måske være rigtig rart med lidt støtte fra en du kender.
Det kan derfor være, du har brug for at snakke de svære ting ud med en, du er tæt på og tryg ved. Har du mon en veninde, familiemedlem eller en lærer, som du føler, du kan betro dig til? Du må gerne vise dem det her brev, hvis det gør det nemmere for dig.
Hvis du kender en, du kan få til at hjælpe dig, kan denne person også hjælpe dig med at snakke med dine forældre om det. Det kan nogle gange være lidt rart at have en ved siden af, som forstår og støtter dig. Kan du følge mig i den tanke?
Måske har du det rarere med at snakke med en, der ikke kender dig?
Det kan også være, at du gerne vil starte med at snakke ud og øve dig i at fortælle det, der er svært, med en der ikke kender dig personligt. Hvis du  føler, at det er det rareste for dig, så må du meget gerne ringe til os. Du kan være anonym, ligesom du er her over for mig. Det kan være rigtig rart at lette tankerne lidt, før man tager et stort skridt med at fortælle det svære til ens forældre. Du har været så sej til det her, så jeg tror på, at du ville kunne være lige så god til det over for en rådgiver i telefonen. Du har jo allerede gjort det en gang her hos mig! Det der nogle gange kan være lidt mere rart ved at snakke med en i telefon er, at du kan stille opfølgende spørgsmål, hvis du er i tvivl om noget, rådgiveren siger, og det kan du desværre ikke her i brevkassen.
Tror du, det kunne hjælpe dig? Hvis du synes, så er vores telefonnummer 116 111. Vi vil gerne hjælpe dig!
Jeg tror på, at du nok skal finde den løsning, der fungerer bedst for dig. Jeg hepper på dig her fra brevkassen.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen