En kategori er ikke nok, hjælp.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tak for dit meget ærlige brev, hvor er det godt, at du får fortalt hvordan du har det. Jeg kan godt høre, at der er en masse ting som går dig på og at du et eller andet sted er træt af det hele. Nogen gange sker der noget i ens liv, som man ikke lige får gjort noget ved og så når der sker noget mere, får man måske heller ikke lige gjort noget ved det og til sidst er der så mange ting i ens hoved, man ikke fik gjort noget ved, at det næsten ikke er til at holde ud! Så er det tit der sker det, som også er sket for dig, man begynder at have det dårligt med sig selv og måske gør man også sig selv ondt f.eks, ved at skære i sig selv, eller være ligeglad med sin krop. Jeg ved ikke om det giver mening?

Hvor er det trist, at din første seksuelle oplevelse gik dårligt, det er altid forfærdeligt at få sit hjerte knust. Er der mon andre ting, som gør dig ked af det og gør at du drikker dig fuld? Måske dit manglende forhold til din far? Nogle mennesker har det med at vende al deres sorg og smerte indad, det lyder lidt som om at du gør det samme? På den måde får man aldrig bearbejdet de ting der gør ondt og man ender med at drikke for meget, få det psykisk dårligt, skære i sig selv og lignende. Ens selvværd bliver langsomt dårligere og dårligere og det bliver sværere og sværere at finde de positive ting frem. Hvad tænker du mon om det jeg skriver?

Jeg synes, at det er rigtig flot, at du skriver det her brev til os og jeg tolker det som, at du inderst inde er en stærk og fornuftig pige, der godt ved, at nu er det på tide at få noget hjælp - er det mon sådan du har det? Selvom du har drukket, er det rigtig modigt af dig at række ud efter hjælp og beskrive så personligt, hvordan dit liv er! Jeg fornemmer, at du føler dig svigtet, du er ked af det og måske er du også rigtig vred - vred på dem der har svigtet dig? Det er okay at være ked af det og det kan faktisk være sundt at blive vred nogen gange og der er ikke noget unormalt i den måde du reagerer på. Faktisk er det meget almindeligt, at piger som dig der oplever svigt på den ene eller anden måde, reagerer som du gør ved at prøve at dulme smerten på forskellig måde. Måske har du kigget på vores hjemmeside og læst om andre piger, der har det som dig?

Når man har det, som du giver udtryk for at have det, er det svært at få det bedre helt ved egen hjælp. Jeg synes derfor, at det er rigtig vigtigt, at du finder en, som du kan snakke med. Er der nogen i dit liv, som du kan betro dig til mon - nogen som du føler ville kunne forstå dig? Du skriver allerede om din veninde, måske kan i sammen finde ud af, hvem der bedst kan hjælpe dig? Hun lyder som en rigtig god veninde i hvert fald. Det kan være alt fra familien til en vejleder/lærer/læge eller lignende. Måske kunne det også være en ide, hvis du fik mulighed for at snakke med en psykolog. Han eller hun vil kunne hjælpe dig med at få det bedre og give dig nogen redskaber til hvordan du takler de svære ting i livet. Både en studievejleder og din læge vil kunne hjælpe dig med at få kontakt til en psykolog. Har du mon mod på at snakke med nogen?

Du skal bestemt ikke undskylde dit brev og du spilder på ingen måde vores tid. Vi snakker med mange unge der har det svært og der sidder altid rådgivere klar på Børnetelefonen, som gerne vil lytte, snakke og hjælpe dig med det, som du har brug for hjælp til. Det er altid på dine præmisser og ingen problemer er for dumme eller svære. Hvis du har lyst, håber jeg derfor, at du vil skrive eller ringe til Børnetelefonen på 116111 eller logge på chatten på vores hjemmeside. Her kan en rådgiver også hjælpe dig til at finde ud af, hvem du ellers bedst kan snakke med, så du kan få det bedre.

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.