Brev
Drikker jeg for meget?
Som overskriften lyder, er jeg i tvivl, om jeg drikker for meget?
Jeg er en pige på 19 år. Jeg har pt. sabbatår og har et job på 24 timer om ugen. Umiddelbart har jeg det godt. Jeg kommer fra en god og kærlig familie. Jeg kom ud af gymnasiet med et godt snit, men alligevel sidder jeg og skriver dette brev.
Jeg bor for mig selv i en lille lejlighed. Jeg er glad for mit arbejde og ses oftest med mine venner. Alt i alt er jeg glad. Jeg hader ikke mig selv. Tværtimod. Jeg er bare et meget forvirret ungt menneske, som ikke ved hvad jeg skal med mit liv.
Jeg har igennem hele min gymnasie tid været ansvarlig og måske skulle være mere voksen, end mine jævnaldrende. Jeg drak kun i weekenderne. Nogen weekender aldrig, hvor mine jævnaldrende derimod drak oftere. Hver weekend. Fredag og lørdag. Og en del drak endda i weekenderne og dukkede op i skolen med tømmermænd.
Sådan var jeg ikke. Det havde jeg ikke tid til. Jeg havde travlt med at have en kæreste, at bo ude i en ung alder, at være en pligtopfyldende pige og få gode karakter.
Og nu har jeg sabbatår og er totalt forvirret over hvad der skal ske med mig selv og mit liv. Man hører hele tiden, at man burde finde sig selv i sit sabbatår og alligevel sidder jeg her og drikker alene en tirsdag aften. En stor del af mig har ikke lyst, men samtidig overtager id’et mit ego/overjeg og dominerer, og det ender med at jeg lytter mere til mit hoved end min krop.
Jeg drikker omkring 20-30 genstande om ugen. Ikke altid alene, typisk i sociale sammenhænge, men nogen gange sker det, at jeg gør det alene. og det er der, at mine alarmklokker begynder at ringe. Det ligner mig slet ikke. Det har jeg aldrig gjort før eller haft et behov for.
Jeg har tænkt mange tanker, og måske er det fordi at jeg keder mig. Måske det er fordi, at jeg er forvirret over mit liv. Måske er det fordi, at min hjerne ikke stimuleres nok. Jeg har overvejet mange ting. Jeg skammer mig sådan over at drikke alene. Jeg synes selv, at 20-30 genstande om ugen er meget for en pige som mig på 20 år.
Men nu er mit spørgsmål så, drikker jeg for meget? Hvis ja, hvad gør jeg for at skære ned? Og hvorfor er det, at jeg vælger at ignorere min krops lyster og lader id’et overtage mit ego/overjeg, selvom jeg ved, at det er forkert?
Hilsen den mega forvirrede 19-årige pige
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 19-årige pige.
Tak for dit brev til børnetelefonens brevkasse. Du skriver i dit brev, du tænker mange tanker om og føler forvirring over dit liv. Det er meget store følelser at have i sit hoved og sin krop. Det kan føles som en tung rygsæk, man skal slæbe rundt på dagligt. Jeg er derfor rigtig glad for, du har skrevet til os. Jeg vil gerne hjælpe dig med at få lidt styr på dine tanker.
Når jeg læser dit brev, kan jeg se, du fortæller, du kommer fra en god og kærlig familie. Du har venner og et arbejde. Alt i alt er du glad. Samtidig fortæller du også, du i din gymnasietid har været en meget ansvarsbevidst pige. Du er kommet ud med et flot gennemsnit, der kræver arbejde og fordybelse i skolen. Det har også betydet, du ikke har drukket store mængder alkohol og har holdt dig til weekenderne med fest og ballade. Du prioriterede skolen og din kæreste, som du skriver, du var glad for.
Nu har du taget et sabatår. Mange unge fortæller, deres sabatår var en tid, hvor de blev afklaret med studieretninger og planer for fremtiden. Men andre fortæller også som du. De oplever det som en tid, med stor forvirring over, hvad der skal ske med dem og deres fremtidige liv nu.
Det kan føles som en voldsomt stor kontrast til 3 år i gymnasiet, hvor du havde en følelse af at have kontrol over din situation. Du vidste, hvad du skulle de næste 3 år.
Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg, du føler dig i en tilstand af ubehag, fordi du ikke ved, hvad der skal ske med dit liv nu.  Jeg kan også læse i dit brev, det fylder så meget, at du drikker alkohol jævnt hen over ugen. Jeg kan forestille mig, det sker, når tankerne presser sig på.
Alkohol har en berusende effekt, der gør at det kan føles lettere at sidde med sine tunge tanker. Jeg fornemmer, det får en selvforstærkende effekt – du er bevidst om, du drikker mere end sundhedsstyrelsen anbefaler, og du føler skam over situationen.
Jeg tænker, jeg vil foreslå dig at tale med nogen om dine tanker og følelser. Du skriver selv, du har en rigtig god og kærlig familie. Måske er du særlig tæt med din mor eller et andet familiemedlem. Uanset hvem, du måtte pege på, kunne i sammen gå en tur en dag, og du kan få lettet dine tanker. Nogle gange, når folk kender os rigtig godt, har de et rigtig godt råd til, hvordan vi kan hjælpe os selv med vores problemer.
Et andet forslag kan være at skrive et brev til den, du mener vil kunne være en god lytter. Det har vi en rigtig god skabelon til her på børnetelefonen. Den finder du her.
Noget der slår mig ved dit brev er, du rigtig flot beskriver, hvordan underbevidsthedens lyster for at dulme tankerne kan overtage fornuften helt. Jeg vil gerne have, du ved, du allerede ved at skrive dette brev har taget det første skridt mod at hjælpe dig selv med dit problem. Tunge problemer som dette, skal siges højt, så de ikke vokser sig større. Dem skal man ikke stå med selv.
Et forslag til dig kan være, du langsomt bliver åben overfor de kammerater og familie, når du har fået snakket med en tryghedsperson. Måske kan du bede dem om, at i kan lave aktiviteter uden alkohol noget tid.
Et sidste forslag til dig vil være, du kontakter en studievejleder på forskellige uddannelser, der kunne have din interesse. Måske kan det gavne dig at få dine tanker hen mod nogle konkrete fremtidsplaner. Det kan du også snakke med veninder og familie om, hvad kunne være.
Jeg håber for dig, du finder nogle at snakke med om dine tunge tanker. Har du brug for en snak med en rådgiver, der virkelig ved noget om misbrug, så ved jeg fra andre unge at misbrugsportalen kan være en mulighed. De har hjulpet mange unge, der har tanker og bekymringer om deres vaner med alkohol. Du kan finde misbrugsportalen her.
Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111. Vi sidder altid klar til at lytte og prøve at komme med gode råd.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen