Misbrug og kærlighed

Kære BørneTelefonen.

Jeg har et helt vildt anspændt forhold til min kæreste. Vi elsker hinanden virkelig højt, og vi har været sammen virkelig længe.

Lige nu bor han på et behandlingshjem, og får hjælp. Det er så rart at se at han er i bedring, men jeg er stadig i tvivl om han er villig til at tage den definitive beslutning om at blive helt rusmiddelsfri.

Jeg er clean d. d. efter en kortvarigt misbrugsperiode af ca. 2 år.
Han giver udtryk for at han stadig vil være sammen med hans venner, hvis de ikke er i aktivt misbrug, hvilket jo er fornuftning. Vennerne har gang på gang løjet om at de er clean, for at bibeholde venskabet med både mig og min kæreste. Min kæreste vil ikke indse dette, og de kommer stensikkert til at lyve for ham igen, desværre.

Han er ikke stærk nok til at forlade stedet, hvis der er stoffer på spejlet. Jeg tror desværre han falder i igen, når han kommer hjem, hvis ikke han indser at misbrugere altid vælger misbrug frem for alt, også frem for venner.

Jeg vil gerne blive hos hans side og støtte ham, men jeg kan ikke holde til det psykisk. Det ødelægger mig, når jeg går og bekymrer mig om han er ved at tage en overdosis.

Jeg vil gerne kunne forsætte i mit gymnasium, og det kan jeg ikke, hvis jeg har så tunge bekymringer om mig konstant.
Burde jeg forlade ham, trods vi elsker hinanden så højt, og tænke på mig selv, eller bør jeg stå ved hans side – i medgang såvel som modgang.
Jeg vil føle mig svinsk ved at forlade ham. Jeg ved han kæmper en sej kamp.

Knus.

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 17 år,

Tak for dit brev. Du er god til at sætte ord på de følelser og frustrationer, som jeg tror, at mange misbrugs-pårørende/ kærester vil kunne genkende. Der er flere svære følelser i den situation, du står i. Jeg forstår godt, at det er svært for dig lige nu.

Først vil starte med at sige til dig, at jeg bliver helt varm i hjertet af at læse, du har været clean i 2 år – du er sej og har en fighterindstilling til livet, som du skal holde fast i, så den forsat kan hjælpe dig videre.

Du lyder som en omsorgsfuld, klog og sød dreng, der gerne vil det bedste for din kæreste. Din kærlighed til ham, kan desværre ikke få misbruget til at forsvinde. Det handler ikke om, at du ikke er god nok. Det handler nok heller ikke om, at din kæreste ikke holder af dig. Det handler nok desværre om, at misbruget, uanset om der er tale om hash, hårde stoffer eller alkohol, har stærkere tag i din kæreste, end i jeres kærlighed til hinanden.

Præcist som du selv så flot beskriver, hvis der er stoffer på spejlet.

Motivationen for at ændre dette skal være i din kæreste. Derfor er mit forslag, at du er tro mod dig selv og handler efter, hvad der er godt for dig. Uanset hvor meget man holder af et andet menneske, kan man ikke bestemme over personen. Vi kan med vores handlinger inspirere andre og dermed opnå positive forandringer i vores og deres liv. Det gælder også i kæresteforhold – men der er ingen garantier for resultatet med hensyn til, hvad den anden beslutter.

Det betyder alt sammen ikke, at hvis du føler ægte kærlighed til din kæreste, så skal I prøve jeres forhold af, når han kommer clean ud. Men han skal kende præmissen for, hvordan I skal være kærester, og hvilke venner Du kan være med til, han ser. Hvis det ikke holder, skal du tænke på dig selv og komme videre uden ham. Du er ikke svinsk, du tager ansvar og passer på dig selv. Det kan føles hårdt.

Derfor kan det være, at du skal støtte dig til nogen, som kender dig godt, og som du har tillid til. Måske har du nogen i din familie, i din vennekreds eller andre steder?

Måske kan du få en eller flere samtaler her, der kan hjælpe dig til at folde fast i din beslutning: Misbrugsportalen

Her sidder der mennesker, der ved meget om afhængighed og stofmisbrug, og som du kan tale med om din situation som ‘pårørende’.

Hvis det hele er lidt for uoverskueligt lige nu, kan du også starte med at ringe til Børnetelefonen 116 111 hvor der sidder voksne klar til at snakke.

De bedst hilsner fra BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug